”Det er en del af kodekset, at vi som skoler skal kunne fortælle, vise og bevise, at vi tager samfundsansvar alvorligt.”
Siden 2020 har medlemsskolerne, herunder skolernes bestyrelser, arbejdet aktivt med at implementere ’Kodeks – de 7 Samfundsløfter’ i skolernes virke. På Randers Realskole har bestyrelsen de seneste år bl.a. haft stort fokus på, hvordan man skaber bevidsthed om samfundsansvar i kommunikationen om skolens mange initiativer og indsatser.
Medlemsskolerne i ’Danmarks Private Skoler’ har forskellige formål og værdisæt. Samfundsansvar er en fællesværdi, bl.a. udmøntet i ”de 7 samfundsløfter”. En stor del af ansvaret og engagementet i tilblivelsen af skolernes initiativer og indsatser findes i skolernes bestyrelser. Bestyrelser ved frie og private skoler har det øverste ansvar og beslutningskompetence, herunder ansvar for beslutninger om skolens drift og udvikling.
Med det følger en lang række pligter, men også en lang række muligheder for at udvikle skolen – bl.a. gennem arbejdet med ”de 7 samfundsløfter”.
På Randers Realskole har man længe arbejdet med samfundsansvar. ”De 7 samfundsløfter” har, ifølge bestyrelsesformand Dorthe Østerby, givet medlemsskolerne i Danmarks Private Skoler konkrete fokuspunkter i arbejdet med CSR – Corporate Social Responsibility – altså virksomhedens forpligtelse til at tage ansvar for dens indflydelse på samfundet, miljømæssigt socialt og økonomisk:
”Jeg synes, at det er enormt vigtigt, at vi i skoleforeningen har et fælles kodeks. ”De 7 samfundsløfter” bliver udmøntet på forskellige måder på skolerne, men skaber en fælles bevidsthed om at gøre noget.”
Dorthe Østerby og uddyber:
”Det giver en anledning til at beskrive de ting, vi allerede gør på skolerne i et eller andet omfang, – for det, at få det kommunikeret, er også en stor del af det.”
En del af skolens DNA
I Randers Realskoles bestyrelse har CSR længe været højt prioriteret. Derfor blev ”De 7 samfundsløfter også modtaget ”med åbne arme”, da de i 2020 blev vedtaget af samtlige medlemsskoler. Dorthe Østerby fortæller:
”I oktober 2020 blev kodekset jo vedtaget, og der var vi ikke i tvivl om, at det var noget, vi også ville være en del af. Som skole arbejdede vi på at lave et katalog for vores CSR-indsatser, som førhen havde haft nogle andre overskrifter, men som faktisk også passede ind i ”Kodeks – de 7 samfundsløfter”.”
Bestyrelsens fokus på udarbejdelsen af et CSR-katalog havde, ifølge Dorthe Østerby, det konkrete formål at give hele organisationen et ind- og overblik over, hvordan de som skole allerede arbejdede med samfundsansvar. Derudover var det også en måde at sikre, at der fortsat blev skabt en fælles bevidsthed og forståelse om samfundsansvar, så det naturligt kunne udleves i skolens hverdag:
”Værdierne om samfundsansvar ligger i vores DNA, og når man er ansat på skolen, så ved man også, at det er noget, vi prioriterer som skole. Så er der selvfølgelig noget praktik i, hvordan man bedst får inkorporeret det i forskellige faglige sammenhænge, som vi jo i den grad også skal have fokus på – det er jo kerneydelsen.”
Dorthe Østerby uddyber, hvordan samfundsansvar prioriteres ved at inddrage alle personalegrupper. Dette omfatter bl.a. et udvalgsarbejde, hvor det skal beskrives, hvordan de respektive fag arbejder med bæredygtighed og samfundsansvar på de forskellige årgange, samt hvordan bæredygtighed prioriteres i det administrative arbejde. Dorthe Østerby understreger hertil vigtigheden af samarbejdet mellem bestyrelsen, ledelsen og skolens personalegrupper for at aktivere skolens samfundsansvar:
Hvad betyder CSR og ESG?
CSR og ESG er forkortelser for hhv. ”corporate social responisibility” og ”Enviromental, Social, Governance”.
CSR benyttes ofte som en bredere betegnelse for virksomheders arbejde med samfundsansvar.
ESG refererer til de overordnede fokusområder, der som oftest inddrages i virksomheders rapportering og måling på bæredygtighedsindsatser.
”Det skal jo ikke kun leve på ledelsesgangen eller i bestyrelseslokalet, det skal jo også ud at leve, sådan at vores elever tager det ind og bliver forandringsagenter. Så det med samfundsansvar og bæredygtighed lever i høj grad i fagene på forskellige måder og udmønter sig også i forskellige projektuger. Det er altså også– og skal også – være en naturlig del af undervisningen.”
Ud over kerneydelsen
Randers Realskoles arbejder med samfundsansvar og ”de 7 damfundsløfter” i et bredt perspektiv i forhold til skolens virke. Bestyrelsen har siden 2020 haft et kontinuerligt fokus på, hvordan skolen kommunikerer, evaluerer og rapporterer på dens initiativer. I 2023 påbegyndte skolen arbejdet med et ESG-regnskab (rapportering af og måling på bæredygtighedsindsatser):
” Vi har for første gang i skolens historie lavet et ESG-regnskab, fordi vi gerne vil tale ind i, hvad erhvervslivet også taler ind i – for vi er jo en del af erhvervslivet her i Randers.”
Dorthe Østerby glæder sig over skolens projekt og uddyber:
”Én ting er, at vi har nogle tal og beretninger i vores seneste årsregnskab, men vi har netop udgivet vores første ESG-rapport, og den er vi meget stolte af. Det er jo det første skridt, – og vi kan naturligvis blive meget bedre, men vi øver os og er kommet i gang. Vi er ikke i mål, men vi er på vej!”
”Vi skal være gode til at ranke ryggen og beskrive, hvad vi faktisk gør.”
Randers Realskoles ESG-rapport er én af flere måder, skolen kommunikerer om deres initiativer. Dorthe Østerby håber, at det forbliver en højt prioriteret indsats, der underbygger skolens værdier om at være en privatskole, der vægter social ansvarlighed og samfundsansvar. Kommunikationen om skolens indsats i forbindelse med ”de 7 samfundsløfter” kan, ifølge Dorthe Østerby, dog være en stor proces at påbegynde. Bestyrelsesformanden husker selv en samtale med en kollegaskole om vigtigheden af at skabe bevidsthed om skolernes arbejde med samfundsansvar:
”Der kan jo godt være en blufærdighed og en grænse, hvor skolerne ikke vil virke selvforherligende. Vi skal være gode til at ranke ryggen og beskrive, hvad vi faktisk gør.”
Dorthe Østerby har et råd til bestyrelser på andre medlemsskoler, der skal arbejde med – og kommunikere om – deres indsatser:
”Prøv at starte med hvert enkelt samfundsløfte og spørg jer selv: Hvad er det egentlig, vi gør her? For jeg er helt sikker på, at skolerne allerede gør rigtig meget, som der ikke bliver sat ord på. Bare øvelsen i at få det beskrevet kan være en øjenåbner.”
Når man så har fundet svarene på, hvad det er, man allerede gør – og måske fremadrettet vil supplere med, så kan det, ifølge Dorthe Østerby, være en god idé som skole at stille sig spørgsmålene; hvorfor er denne aktivitet er vigtig for vores skole; hvorfor har den stor værdi for vores skole; – og hvordan hænger den evt. sammen med vores værdisæt?
Samfundsansvar – en naturlig del af skolens hverdag
Samfundsansvar er en kerneværdi, der binder medlemsskolerne sammen gennem deres arbejde med “de 7 samfundsløfter”. Ved at implementere konkrete initiativer viser skolerne, at de tager deres rolle som ansvarlige aktører i samfundet alvorligt. Bestyrelserne spiller en central rolle i denne proces, hvor de både udvikler og kommunikerer skolernes indsatser, samtidig med at de sikrer, at samfundsansvar bliver en naturlig del af skolernes daglige praksis.
Bestyrelsens arbejde kan ambitiøst udmønte sig i en systematisk tilgang til at dokumentere og evaluere skolernes aktiviteter. Første skridt er dog at komme i gang med dialogen om samfundsansvar og “de 7 samfundsløfter”, så der kan skabes en fælles forståelse, så ansvar og handling bliver en naturlig del af skolens hverdag.