Skolen til fremtiden | Hvad skal skolen være katalysator for?

Vi har konkrete aktiviteter eller indsatser, der gør, at vores skole udvikles med henblik på at forberede og give eleverne kompetencer til det liv og arbejdsliv, de vil opleve i en nærtstående fremtid.

Læs mere ...

Skolen og omverdenen | Samfundsansvar rækker længere end til skoleporten

Medlemsskolerne i Danmarks Private Skoler har givet 7 samfundsløfter. Det er en del af et fælles vedtaget kodeks for samfundsansvar. Skolerne har forpligtet sig på at have eller iværksætte konkrete aktiviteter og indsatser inden for syv kernetemaer, der er til gavn for samfundet. Et af disse kernetemaer er “Skolen og omverdenen”.

Læs mere ...

Frie og private skoler skaber værdi i lokalsamfund

De frie og private skoler har forskellige aktiviteter og indsatser, der gør en positiv forskel for i det lokalsamfund, de er en del af.

Solhverv Privatskole er en samlende faktor i Vebbestrup ved Hobro og arbejder løbende for at sikre sammenhængskraften i skolens lokalsamfund.

Sorø Privatskole har indledt et samarbejde med kommunen og de lokale folkeskoler.

Læs mere om hvordan og hvorfor de to skoler har dette fokus.

Læs mere ...

Samarbejde mellem kommune og privatskole: ”Vi udvikler i fællesskab”

Det er vigtigt, at kommuner og frie og private skoler ikke ser hinanden som rivaler, der konkurrerer om de samme børn. I stedet skal de være samarbejdspartnere. Det er budskabet fra Sorø Privatskole. Grundskolen har stor betydning for børn og unges liv. Det er afgørende, at der både gives gode rammer for folkeskoler og de frie…

Læs mere ...

Debat | Misbrug af dannelsesbegrebet fjerner fokus fra praksis

Dannelse er vigtigt som idé og omdrejningspunkt for udviklende diskussioner og samtaler. Men dannelse gøres til noget uforklarligt, umåleligt og helligt. Det gør os dovne, skriver Søren Lodahl i et debatindlæg i Skolemonitor d. 17. august 2021.

Læs mere ...

Debat | Den årlige, rituelle ”dem og os-fortælling”

Foreningen kommenterer, ved formand Karsten Suhr, AE-rådets analyse af elevandelen i fri- og privatskoler. Dette sker i et debatindlæg i Politiken Skolemonitor.

Læs mere ...

Skoler motiveres af at gøre en forskel

Skoler bidrager til fællesskabet gennem undervisning og dannelse af børn og unge. Mange skoler lægger dog også vægt på at kombinere kerneydelsen med indsatser og aktiviteter, der gør forskel for samfundet i bred forstand. Det gælder også de frie og private skoler.

Læs mere ...

Nyt udkast til elevfordelingsaftale får konsekvenser for de private gymnasiale uddannelser

Regeringen har præsenteret et udkast til en aftale om et nyt system for optag på de gymnasiale uddannelser. Aftalen vil også få konsekvenser for frie og private gymnasiale uddannelser.

Læs mere ...

Debat | Det er kunstigt at opstille trivsel og faglighed som modsætninger

Debatten om corona-tiltag på skoleområdet risikerer at skabe et kunstigt modsætningsforhold mellem trivsel og faglighed, skriver Karsten Suhr, formand for Danmarks Private Skoler i Politiken Skolemonitor. Bragt d. 28. maj 2021 på Politiken Skolemonitor (skoleliv.dk) Hvordan får man mest ud af de midler, der skydes ind i skoleverdenen for at afhjælpe de negative effekter af…

Læs mere ...

Debat | Forslag vil tage et velfungerende skoletilbud fra en gruppe udsatte børn

Børne- og Undervisningsministeren vil begrænse antallet af anbragte børn og unge på sociale kostskoler til maksimalt 8 pr. skole. Formand for Danmarks Private Skoler, Karsten Suhr, kommenterer dette i et DEBATINDLÆG I SKOLEMONITOR d. 11. maj 2021. Vi skal passe på vores sårbare børn og unge Af formand for Danmarks Private Skoler, Karsten Suhr På landets…

Læs mere ...

Kodeks – de 7 samfundsløfter | Inspirations- og dialogmøder

Foreningens medlemsskoler har vedtaget et kodeks for samfundsansvar: ”Kodeks – de 7 samfundsløfter”. Selv om mange medlemsskoler helt naturligt er fokuserede på håndteringen af udfordringerne relateret til corona, bemærker vi med glæde, at flere medlemsskoler allerede er godt i gang med dialogen om, hvordan kodekset og de 7 samfundsløfter skal have et liv på netop…

Læs mere ...

Debat | Karsten Suhr: Vi skal hurtigt tilbage til skolehverdagen

»Jeg holder af hverdagen. Mest af alt holder jeg af hverdagen,« skrev Dan Turèll. Mon ikke denne tekst vækker genklang hos mange i denne tid? Den gør det på skoleområdet. I over et år har skoler i danmark været dybt påvirket af effekterne af corona. Vi står midt i det endnu og kan måske ane…

Læs mere ...