Halvdelen af en ungdomsårgang vælger at gå i 10. klasse. De tager ikke fejl, og det må regeringen heller ikke gøre. Her er de vigtigste grunde til, at nedlæggelsen af 10. klasse er en dårlig ide.
I samarbejde med andre organisationer, arbejder foreningen aktivt for at bevare 10. klasse og sikre, at de unge fortsat får muligheden for at modnes og finde deres rette vej, før de træffer det vigtige valg om videre uddannelse.
DER ER MANGE GODE GRUNDE til at bevare 10. klasse, da den spiller en vigtig rolle i både elevernes faglige og sociale udvikling. Hvis 10. klasse bliver nedlagt, vil det have en skæv social effekt, da chancerne for at bryde negativ social arv er 82 procent større for de elever, der har gået i 10. klasse.
Nedlæggelsen vil også få konsekvenser for den nye erhvervs- og professionsrettede EPX, da det forventes, at frafaldet fra EPX vil være større end fra andre gymnasiale uddannelser. Et vigtigt sikkerhedsnet vil forsvinde, da 10. klasse fungerer som et opsamlingstilbud for unge med massivt fravær eller for dem, der er droppet ud af en ungdomsuddannelse.
10. klasse er ikke kun et ekstra år, men en mulighed for at løfte eleverne både fagligt og socialt. Undersøgelser viser, at 63 procent af eleverne forbedrer sig fagligt i løbet af dette år, og mange elever sætter pris på ekstra tid og ro til at udvikle sig. Dette hjælper også med at få de unge godt videre, da næsten halvdelen af dem, der i dag begynder i 10. klasse, ikke ved, hvad de vil efter grundskolen, men finder svar og retning i løbet af året.
Endelig bidrager 10. klasse til at mindske præstationspresset i de sidste år af folkeskolen, da det ekstra år giver eleverne mulighed for at sætte tempoet ned og fokusere på deres personlige og faglige udvikling. Derfor er det vigtigt at bevare 10. klasse som en del af det danske uddannelsessystem.