Skolens kommunikation bør tage højde for, at forskellige målgrupper har forskellige informationsbehov. En større bevidsthed om disse målgrupper, og hvordan de forholder sig til skolens værdier, kan styrke den værdibaserede kommunikation.

Når en skole kommunikerer om sine initiativer, aktiviteter eller andre indsatser kan man med fordel skelne mellem HVAD der kommunikeres, og HVORFOR det kommunikeres. Selve aktiviteten eller indsatsen udgør hvad-delen, mens skolens formål og værdier udgør hvorfor-delen.
Ved at kommunikere både HVAD og HVORFOR, skaber I ikke blot information, men også identitet. Det gør det muligt for omverdenen at forstå, hvad jeres skole står for – og hvorfor det er vigtigt.
Skolen kommunikerer aldrig i et tomrum. Modtagerne – elever, forældre, lokalbefolkning, beslutningstagere – har forskellige perspektiver og behov. Derfor er det vigtigt ikke blot at fortælle, HVAD man gør, men også HVORFOR – og gøre det på en måde, der giver mening for netop den målgruppe, man henvender sig til.
Skoler benytter sig ofte af flere kommunikationskanaler – f.eks. intranet, hjemmeside, sociale medier som Facebook og endda lokale medier – og hver kanal har typisk sin egen målgruppe. Hver af disse målgrupper har øjnene rettet mod jeres skole af forskellige årsager. Det kan være for at blive informeret om skolens dagligdag, få viden om skolens profil eller om et særligt tiltag eller en indsats, I har lavet på skolen.
Eksempelvis vil nuværende forældre ofte orientere sig via Facebook og nyhedsbrev, mens lokalaviser eller netmedier er mere oplagte til kommunikation med det omkringliggende samfund. Ved at overveje både budskab og målgruppe, kan skolen gøre sin kommunikation mere klar og målrettet.
Skolens målgrupper og kommunikative fokus
Som afsender bør man være opmærksom på de behov, der er gældende hos de enkelte målgrupper, og hvordan det i sidste ende kan komme til udtryk i skolens kommunikation.
Her giver det mening at knytte et relevant HVORFOR til hver målgruppe og dermed tydeliggøre det samfundsansvar, skolen løfter gennem særlige aktiviteter eller indsatser. Ved at koble relevante HVORFOR’er til hver målgruppe bliver det tydeligt, hvordan skolens værdigrundlag og samfundsansvar kommer til udtryk.
I det følgende præsenteres tre forskellige målgrupper samt eksempler på hvilket kommunikativt fokus, man kan have på hver af dem:
Skolens forældre og elever
Internt kan skolen kommunikere til skolens nuværende forældre og elever. Her kan kommunikationen fokusere på information om dagligdagen, med henblik på at forældrene føler sig trygge og engagerede, og eleverne bliver informerede. Både eleverne og forældrene skal samtidig kunne identificere sig i skolens budskaber og værdigrundlag.
Af Danmarks Private Skolers 7 samfundsløfter kunne man f.eks. fremhæve ’Skolen som forebyggende instans’ i en sådan kommunikation. Her kan man understrege for forældre, såvel som elever, at skolen løfter et samfundsansvar, når den sikrer, at trivslen er i top. Brug det til at vise, hvordan skolens indsats for trivsel ikke kun er et pædagogisk valg – men et udtryk for ansvar over for fællesskabet.
Potentielle forældre og elever
Udover at være i kontakt med jeres interne målgruppe, kommunikerer skolen også eksternt til potentielle forældre og elever. Det kan være gennem sociale medier eller skolens hjemmeside, hvor fortællinger om jeres skoles initiativer og indsatser kan profilere jer som en skole, der tager samfundsansvar. Til potentielle forældre og elever kan I bruge jeres kommunikationskanaler til at definere jeres profil og værdigrundlag tydeligt for en målgruppe, der ellers har begrænset kendskab til jeres skole.
Af samfundsløfterne kan man eksempelvis fremhæve jeres skole som en ’Skolen til fremtiden’ og dermed begrunde initiativer eller indsatser med, at I har fokus på at styrke elevernes kompetencer med øje for en verden i forandring. Brug det til at vise, hvordan jeres skole ruster eleverne til et liv i en foranderlig verden – og hvorfor det er en del af jeres grundlag.
Det omkringliggende samfund
Til sidst er der målgruppen, det omkringliggende samfund. Målgruppen nås ofte gennem lokalmedier og anden ekstern kommunikation. Her kan kommunikationen ofte tage udgangspunkt i skolens indsats for omverdenen – det kunne være indsamlinger, specielle undervisningsforløb eller originale historier på skolens matrikel.
Her kan I eksempelvis understrege, hvordan I gør en forskel inden for samfundsløftet om ’Skolen og omverdenen’. Brug det til at vise, hvordan skolen er en aktiv deltager i lokalsamfundet – ikke blot for egne elevers skyld, men for det større fællesskab.
Når skolen tilpasser sin kommunikation til forskellige målgrupper og samtidig tydeliggør sit HVORFOR, bliver det lettere for omverdenen at forstå skolens identitet og værdi i samfundet. Det styrker ikke blot skolens profil udadtil, men skaber også en rød tråd i kommunikationen, der kan engagere, motivere og samle både internt og eksternt.
Brug vores fælles stemme
Hos Danmarks Private Skoler vil vi gerne opfordre til, at medlemsskolerne benytter sig af vores kommunikationskanaler til at brede de gode fortællinger endnu længere ud. Vi genfortæller og deler med glæde de historier, hvor det er tydeligt, at jeres skole løfter et samfundsansvar.
Send jeres fortællinger til os – især dem, hvor HVAD og HVORFOR går hånd i hånd.
Skolens HVORFOR – Artikelserie i tre dele
Denne inspirationsartikel er tænkt som en hjælp til skolen, når den skal kommunikere til omverdenen om de samfundsansvarlige indsatser og aktiviteter, skolen har iværksat, eller vil iværksætte. Artiklen er sidste del af en artikelserie i tre, der tager udgangspunkt i publikationen ”Skolens HVORFOR”. De tidligere artikler har omhandlet, hvorfor en skole bør kommunikere værdibaseret, og hvordan man kan gøre det i praksis.