Hvordan ser en skoleuge ud, når børn ikke bare lærer om verden – men også om, hvordan de selv kan gøre en forskel? Det spørgsmål bliver omdrejningspunktet i uge 38, når Rettighedsstafetten for første gang ruller ud på skoler i hele landet.

Når børn kender deres rettigheder, bliver det nemmere at sige fra, sige til – og stå sammen. Rettigheder handler ikke kun om regler, men om respekt, tryghed og fællesskab. Med Rettighedsstafetten, som UNICEF er en af initiativtagerne bag, får eleverne konkrete redskaber til at styrke sammenholdet og gøre skolen til et sted, hvor alle trives. Når rettigheder bliver en del af hverdagen i klassen, kan det også være med til at skabe et miljø, hvor børn passer bedre på hinanden.

Et stafetsignal, der spreder sig fra skole til skole

Navnet Rettighedsstafetten er ikke tilfældigt. Hver skole, der deltager, sender budskabet videre – som en symbolsk stafet, hvor børn inspirerer hinanden til at tage ansvar og kende deres rettigheder. Det første tema i stafetten er Artikel 42 i FN’s Børnekonvention: “Alle børn skal kende deres rettigheder.”

Fleksibelt og gratis – alle kan være med


Skoler kan deltage på den måde, der passer bedst – med alt fra enkelte undervisningstimer til temadage eller kreative projekter. På kampagnesiden ligger gratis undervisningsmateriale, der gør det let at komme i gang – uanset klassetrin.
Hele uge 38 vil DR Ultra følge med, når børn i hele landet arbejder med rettigheder i skolen.


Sådan deltager I


Der er tre måder at være med i Rettighedsstafetten:

  • Fysiske events: Nogle skoler får besøg og workshops
  • Digital deltagelse: Elever kan bidrage og deltage online
  • Undervisningsmateriale: Skolen gennemfører sit eget rettighedsforløb

Tilmeldingen er åben – og ikke bindende – på www.boerneportalen.dk/rettighedsstafet. Så snart I tilmelder jer, får I adgang til inspiration og materialer.

Sæt handling bag samfundsløftet – og få inspiration til arbejdet videre

Som medlem af Danmarks Private Skoler har jeres skole forpligtet sig på et fælles kodeks for samfundsansvar bestående af 7 samfundsløfter. Ét af disse omhandler: “Skolens fokus på rettigheder og konventioner” – med forpligtelsen til at have konkrete aktiviteter, der understøtter de grundlæggende rettigheder for alle, både i skolens indre liv og i samfundet omkring den.

Rettighedsstafetten er et oplagt aktivt værktøj til at arbejde med dette samfundsløfte både strukturelt og kulturelt. Læs mere og få idéer til, hvordan I kan konkretisere samfundsløftet via Danmarks Private Skolers inspirationsside om ”De 7 samfundsløfter”fokus på rettigheder og konventioner privateskoler.dk.

Danmarks Private Skoler er organisation for frie og private grundskoler og gymnasiale uddannelser fordelt over hele Danmark.
Foreningen varetager skolernes interesser over for bl.a. Folketinget og Børne- og Undervisningsministeriet. Interessevaretagelsen understøttes af foreningens kommunikationsvirksomhed og projekt- og analysearbejde. Foreningens sekretariat rådgiver skolerne i juridiske, økonomiske, ledelsesmæssige, pædagogiske og undervisningsrelaterede spørgsmål.
Foreningen har desuden en omfattende kursusvirksomhed for skolernes ledelser og bestyrelser.

Danmarks Private Skoler

Ny Kongensgade 15
1472 København K

T: 3330 7930
E: info@privateskoler.dk
W: www.privateskoler.dk

©2025 Danmarks Private Skoler