Ved lov nr. 1659 af 30. december 2024 – en del af folkeskolens kvalitetsprogram – får færdigheds- og vidensområderne i Fælles Mål nu vejledende status i folkeskolen. Som følge heraf er § 1 a, stk. 4 i lov om friskoler og private grundskoler ændret, så henvisningen til disse områder udgår. Ændringen træder i kraft den 1. august 2025.

Frie grundskoler kan fortsat vælge enten at fastsætte egne delmål, slutmål og undervisningsplaner eller følge Fælles Mål og ministeriets vejledende læseplaner. Skoler, der vælger det sidste, er ikke længere bundet af færdigheds- og vidensområderne i Fælles mål, men skal stadig følge:

  • Fagenes kompetenceområder
  • De tilhørende kompetencemål på trinniveau, herunder de afsluttende kompetencemål
  • En faglig progression, der svarer til folkeskolens

For skoler, der vælger at udarbejde egne mål og planer, forventes det ikke længere, at færdigheds- og vidensområderne indgår.

Uanset hvilken model skolen har valgt, er det dens ansvar at sikre, at undervisningen samlet set står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen.

Muligheder for at fastlægge undervisningsmål og -planer

Frie grundskoler skal fastlægge og offentliggøre deres undervisningsmål og undervisningsplaner på hjemmesiden. De to yderpositioner er:

  • Fuldstændig overensstemmelse med Fælles Mål og ministeriets vejledende læseplaner. Dette valg medfører, at skolen følger folkeskolens mål og progression uden afvigelser.
  • Formulering af egne slutmål, delmål og undervisningsplaner, hvor alle folkeskolens obligatoriske fag og emner er identificerbare efter nogle særlige krav.

Mange skoler vælger en mellemvej, hvor de i nogle fag følger Fælles Mål og de vejledende læseplaner, mens de i andre fag beskriver og anvender egne mål og planer. I så fald skal alle afvigelser være tydeligt beskrevet og offentliggjort.Sammenhæng mellem mål, planer og praksis

Sammenhæng mellem mål, planer og praksis

Der skal være overensstemmelse mellem skolens undervisningsmål, planer og den faktiske undervisningspraksis. Hvis skolen følger Fælles Mål og de vejledende læseplaner, skal det fremgå af den måde, undervisningen tilrettelægges og gennemføres på.

Hvis skolen har fastlagt egne mål og planer, skal undervisningen følge disse. Det er også skolens ansvar at evaluere sin samlede undervisning regelmæssigt og offentliggøre resultater og opfølgning på skolens hjemmeside.

Der skal desuden være en tydelig sammenhæng mellem skolens undervisningsmål og elevernes samlede undervisningsresultater. Skolen skal løbende vurdere, hvorvidt eleverne når de fastsatte mål – uanset om disse er skolens egne eller hentet fra Fælles Mål. Der stilles ikke krav om bestemte test eller prøver, men skolen skal kende elevernes faglige udbytte og kunne vurdere, hvor tæt på målopfyldelse de er. Evalueringen skal bruges til at justere undervisningen og sikre, at målene nås.

Færdigheds- og vidensområder bliver vejledende

Ændringen af færdigheds- og vidensområdernes status markerer en vigtig justering i rammerne og forpligtelserne for undervisningsplanlægning i både folkeskolen og de frie grundskoler. Der opnås større fleksibilitet – men ansvaret for at sandsynliggøre og dokumentere, at undervisningen samlet set står mål med, hvad der kræves i folkeskolen, er i øvrigt uændret, jf. §1a, 1b og 1c i lov om friskoler og private grundskoler.