En skoles kommunikation handler ikke kun om information, men også om identitet. Ved at formidle jeres værdier og formål tydeligt kan I styrke forståelsen for skolens rolle og betydning i samfundet.
Meddelelser om veloverståede lejrskoler, biblioteksbesøg og velgørende initiativer er de frie og private grundskoler og gymnasier dygtige til at kommunikere om. Gennem bl.a. Facebook gør mange skoler en stor indsats for at fortælle om vigtige indsatser og aktiviteter. Når skolerne kommunikerer, hvad de gør, vælger de at kommunikere deres ”HVAD”. “HVAD” som i, hvad aktiviteten eller indsatsen består af.

Dog bliver en væsentlig del af kommunikationen ofte udeladt – skolens ”HVORFOR”. Dette ”HVORFOR” kan skolen f.eks. kommunikere ved at fortælle, hvem den gerne vil gøre en positiv forskel for; hvilket samfundsrelateret problem som skolen gerne vil løse; eller hvilken samfunds ansvarlig indsats som skolen gerne vil styrke.
Når man selv arbejder med kommunikationen, kan det virke indlysende, hvorfor man som skole gør, som man gør. Men det, der internt på skolen er indforstået, er ofte netop det, der er vigtigst at formidle klart og tydeligt til omverdenen. Hvis man også kommunikerer sit ”HVORFOR”, bliver intentionerne og værdierne bag bestemte indsatser eller aktiviteter krystalklare for modtageren af kommunikationen.
Hvis I ikke fortæller det, er der ingen, der ved det
Skolens rolle som samfundsansvarlig aktør, hviler på skuldrene af, at de gode historier bliver fortalt. Det er kommunikationen af de konkrete eksempler fra skolerne, som folk husker. Ægte historier og ægte personer sætter billeder på og virkeliggør betydningen af noget. Derfor er det vigtigt, både at formidle de historier, men samtidig huske at understrege, hvorfor det er i linje med skolens værdimæssige grundlag.
Danmarks Private Skolers medlemsskoler har sammen vedtaget Kodeks – de 7 samfundsløfter. Det indebærer synlighed omkring indsatser og aktiviteter på jeres skole. Samfundsløfterne kan også fungere som en kommunikativ løftestang til at udbrede skolens ”HVORFOR”. Nedenfor er et eksempel, der inkluderer skolens “HVORFOR”.
Eksempel på Facebook-opslag med et tydeligt “HVORFOR”

Den GRØNNE tekst i eksemplet ovenfor er inspireret af medlemsskolernes samfundsløfte ”Fokus på rettigheder og konventioner”, som man kan finde på Danmarks Private Skolers website om De 7 Samfundsløfter. Her kan man også finde uddybende tekster for de andre samfundsløfter, der kan være behjælpelige med at italesætte skolens “HVORFOR”.
Skolens HVORFOR – Artikelserie i tre dele
Denne inspirationsartikel er tænkt som en hjælp til skolen, når den skal kommunikere til omverdenen om de samfundsansvarlige indsatser og aktiviteter, skolen har iværksat eller vil iværksætte. Artiklen er første del af en artikelserie i tre dele, der tager udgangspunkt i publikationen ”Skolens HVORFOR”. De næste artikler vil bl.a. dykke ned i, hvordan man kan kommunikere skolens værdigrundlag og ”HVORFOR”, og hvordan man kan arbejde med forskellige målgrupper og kommunikationskanaler.