Foreningen er blevet bekendt med, at flere skoler oplever problemer med at få anerkendt pensionsindbetalinger ved Udbetaling Danmark for ansatte med tjenestemandslignende pensionsordning*, som benytter sig af retten til nedsættelse af arbejdstiden med op til 175 timer.
Det skyldes, at Udbetaling Danmark med en ny praksis, på forhånd vil orienteres om, at ansatte ønsker at benytte sig af retten til nedsat arbejdstid efter §§ 13 og 13a i Arbejdsaftalen for lærere og børnehaveklasseledere ved frie grundskoler og efterskoler. Vi skal derfor opfordre skolerne til lave et notat om den ansattes ønske om nedsættelse af arbejdstiden.
Notatet bør indeholde:
- Dato for den ansattes besked om, at vedkommende vil benytte retten til nedsættelse af arbejdstiden
- Hvilken dato nedsættelsen af arbejdstiden træder i kraft
- Hvor mange timer arbejdstiden nedsættes (Maksimalt 175 timer for fuldtidsansatte)
Notatet sendes til Udbetaling Danmark før nedsættelsen træder i kraft. Kontaktoplysninger kan findes her.
Beregningseksempel for skoleåret 2022/2023 | |
---|---|
For ansatte med seniorordning efter arbejdstidsaftalens § 13 (gammel ordning): | |
Løntimer | 1924 |
Minus ferie (25 dage x 7,4) | 185 |
Minus søgnehelligdage (7 x 7,4) | 51 |
Minus 175 timer | 175 |
Nettoårsnorm | 1512 |
*Pensionskassen af 1925 og Efterlønskassen