Skoleledertur til Seoul i 2025

Dato:

Fredag d. 19. september (Afrejse Cph. kl. 16.00)
Lørdag d. 27. september (ank. Cph. kl. 7.25)

Pris:

Kr. 25.000 pr. deltager

Deltagere:  

25 pladser (først-til-mølle). Skoleledelser fra medlemsskoler i Danmarks Private Skoler 

Tilmelding:

Via foreningens hjemmeside. Tilmeldingen åbner mandag d. 3. februar 2025 kl. 10. Tilmelding er bindende.

Forsikring:  

Der tegnes ikke en fælles rejseforsikring. Deltageren/skolen er selv ansvarlig for at have en rejseforsikring/afbudsforsikring  

Betaling:  

Betaling for rejsen opkræves 1. april 2025. Penge tilbagebetales som udgangspunkt ikke ved afbud.

Program og indhold:

  • Indsigt i det Koreanske skolesystem.
    Historie, styring og organisering samt karakteristika
  • Besøg på skoler.
    Internationale, private, offentlige, kønsopdelte, specialskoler
  • Dialog med fagfæller, brugere og eksperter.
    Skole-hjem samarbejde, teknologi, trivsel, læreruddannelse, faglig udvikling, læreplaner.
  • Oplevelser og netværk.
    God tid til refleksion og netværk rejsegruppen af danske kolleger

Det endelige program præsenteres på et deltager-infomøde forud for turen.

Infomødet afholdes tirsdag d. 26. august kl. 12.00-15.30 i København.

Hvorfor Sydkorea

Sydkorea blev på rekordtid en moderne og stærk økonomi som tog fart i 1960-erne, som ofte omtales som ”Miraklet på Han-floden”. Fra at være et koloniseret og forarmet land blev det moderne Korea bygget op omkring industriel udvikling i kombination med statslige investeringer i uddannelse, forskning og udvikling.

Korea har i dag omkring 200 universiteter og den højeste andel – 70% af de 25-34 årige – med en længere videregående uddannelse. Samtidigt investerer landet 5,1% af BNP i forskning og udvikling.

Globale virksomheder/konglomerater som Samsung og LG har sikret Sydkorea en plads i den globale økonomi og lander er i dag OECDs mest digitaliserede -foran Danmark.

Uddannelse er blevet et vigtigt mantra for befolkningen. Det handler om at oppe sig, forbedre sig og klare sig bedst, og Sydkorea rangerer højt i PISA undersøgelser særligt i STEM-fagene.

Dem koreanske grundskole er inddelt i tre niveauer, ligesom det amerikanske, og udbydes både i offentlige og private skoler, som modtager statsstøtte. Men næsten ligeså vigtig er ekstraundervisningen i såkaldte ”Hagwon”, som ikke er en del af det formelle skolesystem, men en virksomhed i stor udvikling. Familier investerer massivt i børnenes ekstraundervisning og privattimer, mere end 2.000 DKKr. om måneden pr barn i gennemsnit.

Med verdens laveste fødselsrate og benhård konkurrence i skolesystemet, stilles der nogen steder spørgsmål ved, om skolesystemet egentlig modarbejder fremtidig vækst. Presset mærkes på såvel elever som familier og på skolen og lærerne, som alle er en del af ”systemet”! Systemet opleves som svært at ændre – for den enkelte og politisk.

Med den globale økonomi, kravene til innovation og samarbejde, er der interesse for at se til bl.a. de nordiske lande, men især USA og engelsksprogede lande tiltrækker de koreanske studerende.

Turledere: Lars Peter Nitschke, Klostermarksskolen og Bo Mehl Jørgensen. Frederikssunds Private Realskole. Spørgsmål vedr. turen kan rettes til Lars Peter på ln@klosterpost.dk eller tlf. 9631 1818.