Igen i år samles medlemmer af Danmarks Private Skoler til inklusionskonferencen, som denne gang vil handle om udviklingsmæssig sprogforstyrrelse (DLD), transkønnethed og ordblindhed.
Hvert år sætter skolerne sammen fokus på, hvordan den enkelte skole kan hjælpe elever med særlige behov. Herunder, hvordan man skaber de bedste muligheder for, at alle elever, uanset deres faglige, fysiske eller psykiske udgangspunkt, trives i skolen, gennemgår en positiv udvikling og bliver så dygtige som muligt. På tidligere inklusionskonferencer har der bl.a. været fokus på temaer som spiseforstyrrelser, selvskade, sociale mediers negative konsekvenser, ensomhed blandt unge, skolevægring, stress og angst. Formålet med inklusionskonferencen er at inspirere skoler til, hvordan de kan støtte elever med forskellige særlige behov bedst muligt.
Udviklingsmæssig sprogforstyrrelse DLD
7% af befolkningen har sprogforståelsesvanskeligheder, hvilket betyder, at der i alle klasselokaler sidder elever med DLD. På inklusionskonferencen vil Rikke Vang Christensen, lektor i logopædi, fortælle om, hvad DLD er, og hvordan man som skole kan tilrettelægge undervisningen for at hjælpe elever med DLD bedst muligt.
Transkønnethed
Skoler kan være med til at forebygge mistrivsel blandt elever, der er transkønnede. På konferencen vil Line Rørbæk, rådgiver i Foreningen for Støtte til Transkønnede børn, sætte fokus på, hvordan man kan snakke om transkønnethed i klassen, og hvordan man generelt kan inkorporere en mere bred forståelse af køn i undervisningen.
Ordblindhed
På inklusionskonferencen vil der være et inspirerende oplæg fra standupkomikeren Christian Fuhlendorff, hvor han vil fortælle om, hvordan hans liv som ordblind udfoldede sig, og hvordan det ikke altid har været nemt for ham at acceptere, at han ikke er helt som alle andre.
Kodeks for samfundsansvar
Medlemsskolerne af Danmarks Private Skoler har vedtaget et fælles kodeks for samfundsansvar, som blandt andet består af 7 konkrete samfundsløfter, der gavner samfundet. Et af løfterne, med overskriften ”Skolens rummelighed og resultater”, handler om, at skolerne skal have konkrete aktiviteter eller indsatser, der understøtter ansvarligt optag og positiv udvikling af alle elever, uanset deres faglige, fysiske eller psykiske udgangspunkt. Med inklusionskonferencen er det formålet at inspirere skolerne til, hvordan de kan arbejde med forskellige særlige behov, som eleverne kan have.
Tilmelding til inklusionskonferencen
HVORNÅR:
12. oktober 2022, kl.09:30
HVOR:
Ida Conference, Kalvebod Brygge 31-33, København