Hvordan håndterer vi alvorlige hændelser i skolen? En ny publikation giver konkrete råd og retningslinjer.
I juni 2025 har Børne- og Undervisningsministeriet udgivet en omfattende publikation med titlen “Sikkerhed og kriseberedskab – råd og vejledning til skoler og uddannelsessteder”. Publikationen er målrettet ledelser på både grundskoler og ungdomsuddannelser og har til formål at klæde dem på til at forebygge og håndtere alvorlige hændelser – herunder væbnede angreb, trusler og andre krisesituationer.
Et godt undervisningsmiljø som første forsvar
En af hovedpointerne i vejledningen er, at forebyggelse starter med trivsel. Et trygt og inkluderende undervisningsmiljø, hvor elever og studerende føler sig hørt og anerkendt, mindsker risikoen for konflikter, mistrivsel og i værste fald voldelig adfærd. Publikationen understreger vigtigheden af systematisk opmærksomhed på fravær, social isolation og bekymrende adfærd.
Kriseberedskab med klare retningslinjer
Et centralt element i publikationen er behovet for et lokalt, konkret og handlingsorienteret kriseberedskab. Der anbefales klare roller, faste rutiner og øvelser, så ansatte ved, hvordan de skal agere, hvis en alvorlig hændelse opstår. Ministeriet fremhæver politiets generelle instruks: Flygt – gem dig – alarmér som et vigtigt pejlemærke for adfærd under akutte hændelser.
Efter en krise: Hjælp, information og evaluering
Vejledningen lægger stor vægt på tiden efter en hændelse. Krisestøtte til elever, ansatte og forældre skal sikres hurtigt, og der skal udarbejdes en kommunikationsstrategi, der håndterer både presse og offentlighed. Evaluering af beredskabet er nødvendig for at lære af forløbet og tilpasse fremtidige planer.
Samarbejde med myndigheder og frivillige aktører
Publikationen rummer også en oversigt over relevante myndigheder og organisationer, der kan støtte skolers arbejde med forebyggelse og beredskab – herunder SSP-samarbejdet, politiet, psykiatrien og organisationer som Livslinjen og Børns Vilkår.
Lovgivning og ansvar
Uddannelsesinstitutioner er forpligtet til at sikre et undervisningsmiljø, der er sundheds- og sikkerhedsmæssigt forsvarligt, jf. undervisningsmiljøloven. Hvordan dette konkret gøres, er dog op til lokale vurderinger – og her giver publikationen et vigtigt og brugbart redskab.
Find publikationen her
Du kan hente Sikkerhed og kriseberedskab – råd og vejledning til skoler og uddannelsessteder direkte fra: