“Succes i ungdomsuddannelser bør opnås gennem positive incitamenter, ikke ved at fjerne valgmuligheder”. Læs debatindlægget, der er et forsvar for 10. klasse. Foreningens debatindlæg er bragt i Altinget d. 7. november 2024. Læs debatindlægget i Altinget her

Debatindlægget som indsendt af foreningen:

Skal en skolesucces ofres for at skabe plads til en ny, uprøvet ungdomsuddannelse?

10. klasse er populært blandt unge, der søger et ekstra skoleår for faglig og personlig udvikling. I forbindelse med regeringens forslag om en ny gymnasial uddannelse (epx) trues 10. klasse. Ved at fjerne 10. klasse og hæve karakterkravet til stx og hhx presses unge til at vælge epx, uden nødvendigvis at være afklarede. Succes i ungdomsuddannelser bør opnås gennem positive incitamenter, ikke ved at fjerne valgmuligheder.


Med omkring 40.000 unge, der hvert år aktivt vælger at tage et 10. skoleår, kan man vel med sindsro konstatere, at de mange forskellige 10. klassestilbud til netop denne aldersgruppe er en fantastisk succes.

10. klasse er ikke kun noget, der foregår på efterskoler. Det foregår også på en lange række folkeskoler og frie og private skoler. Selvom der politisk gøres meget ud af forsikre om, at efterskoleåret er fredet, er der desværre intet, der freder de øvrige 10. klassestilbud – eller i øvrigt forholder sig til det stærke faglige og udviklende indhold 10. klasserne rummer.


Selvom Børne- og Undervisningsminister Mattias Tesfaye gør en dyd ud af at fortælle, at det for ham er vigtigt at lytte til de unge, lader det umiddelbart ikke til, at der er ret mange, hverken nuværende eller tidligere 10. klasseelever, der har haft mulighed for at fortælle ministeren om, hvor stor en betydning netop dette skoleår har haft, både på det personlige og på det faglige plan, – hvis de har, så synes der ikke at være lyttet til dem.


Hvis en ny ungdomsuddannelse skal blive en succes, så er det afgørende, at de unge oplever den som attraktiv og selv ønsker at deltage. Det er derfor vigtigt, at der skabes en positiv motivation hos de unge i forhold til valget af en ny gymnasial uddannelse. En forudsætning for dette er, at de unge er afklarede og bevidste i forhold til det, de vælger og dermed også til det, de fravælger – eller det, de ikke får mulighed for. Det 10. skoleår har netop dette som et af de primære formål, – et fagligt, socialt og personligt løft til de mange unge, der i dag er usikre på fremtiden. Så usikkerhed kan afløses af afklarethed.


Med regeringens reformforslag synes den elevmæssige volumen i den nye gymnasiale ungdomsuddannelse at skulle skabes på to måder. Den ene ved at afskære de unge muligheden for at tage et 10. skoleår i grundskolen. Den anden ved at hæve karakterkravet for det almene stx samt hhx til 6, hvorved alle de unge med et gennemsnit mellem 5 og 6 fra folkeskolens afgangsprøver, der i dag har retskrav på optagelse til stx, frem-over afskæres muligheden. Og da man afskaffer de unges mulighed for at dygtiggøre sig og forbedre deres faglige niveau med et ekstra grundskoleår i 10. klasse, er resultatet af folkeskolens afgangsprøve nærmest mejslet i granit og determinerende for deres videre uddannelsesfærd. Dermed presses de unge yderligere, samtidig med, at valget skal foretages et år tidligere end nu.
Resultatet bliver naturligvis, at der bliver en stor andel af unge, der udelukkende har ét sted de kan gå hen, nemlig den nye gymnasiale ungdomsuddannelse, epx. Uanset om de har lyst eller ej.


Regeringen fortæller beroligende, at mange flere unge kommer til at gå i gymnasiet. Javel. Det er logisk, når alle ungdomsuddannelser i fremtiden benævnes gymnasier. Sandheden er dog, af færre kommer til at gå på stx eller hhx. Det treårige almene gymnasium vil komme til at rumme færre drenge, færre ikke-vestlige indvandrere og deres efterkommere samt færre elever fra mere uddannelsesfremmede hjem. Der vil sandsynligvis også være en endnu større forskel på de unges uddannelser imellem hovedstaden og provinsen, især i de mindre befolkede områder.


Det er vigtigt, at unges motivation, og ikke politiske prioriteringer, styrer deres uddannelsesvalg. Epx-linjerne bør gøres så attraktive som muligt for at skabe succes, men ikke ved at opsætte barrierer for at øge volumen. Selvom der er mange gode tanker i epx, afhænger succesen af, at eleverne træffer kvalificerede og afklarede valg. 10. klasse giver i dag denne afklaring. Lad det blive ved dette – #bevar10klasse