Sådan bruger frie og private skoler hjemmesiden til at vise samfundsansvar

Forældre, elever, samarbejdspartnere og lokalpresse møder ofte skolen for første gang gennem dens hjemmeside. Flere skoler bruger netop denne platform til tydeligt at vise deres værdier om samfundsansvar for omverdenen. Hvordan viser man som skole, at man tager samfundsansvar og har udsyn og værdier, der rækker ud over skolens egne rammer? For mange frie og…

Læs mere ...

Rettighedsstafetten: Børn tager stafetten for fællesskab og retfærdighed

Hvordan ser en skoleuge ud, når børn ikke bare lærer om verden – men også om, hvordan de selv kan gøre en forskel? Det spørgsmål bliver omdrejningspunktet i uge 38, når Rettighedsstafetten for første gang ruller ud på skoler i hele landet.

Læs mere ...

Skolens målgrupper – hvem, hvad og hvorfor?

Skolens kommunikation bør tage højde for, at forskellige målgrupper har forskellige informationsbehov. En større bevidsthed om disse målgrupper, og hvordan de forholder sig til skolens værdier, kan styrke den værdibaserede kommunikation.

Læs mere ...

Specialpædagogik udgør fundamentet for Idestrup Privatskole

Arbejdet med et nyt værdigrundlag førte Idestrup Privatskole til særlig specialundervisningsprofil – nu er autismevenlig pædagogik en del af hverdagen for alle skolens elever.

Læs mere ...

Fællesskab i første række: Sct. Joseph Skole nytænker morgensangen

Den traditionsrige morgensang videreudvikles særligt for at styrke sammenholdet blandt de ældste elever på Sct. Joseph Skole.

Læs mere ...

Sådan kan I kommunikere jeres ”HVORFOR?” 

Her følger en guide til, hvordan jeres skoles værdigrundlag kan gøres til en central del af jeres kommunikation. Hvordan gør man skolens værdigrundlag til en tydelig og meningsfuld del af kommunikationen til omverdenen? En del af svaret ligger i at kigge på sin kommunikation som bestående to dele: et ”HVAD” og et ”HVORFOR”. Når skolen…

Læs mere ...

Hvorfor kommunikere jeres “HVORFOR”?

En skoles kommunikation handler ikke kun om information, men også om identitet. Ved at formidle jeres værdier og formål tydeligt kan I styrke forståelsen for skolens rolle og betydning i samfundet.

Læs mere ...

Fra skolevægring til skoleglæde: Stor tilslutning til særlig ungdomsuddannelse i Aalborg 

Aalborg City Gymnasium har de sidste seks måneder oplevet stor succes med at løfte elever med særlige behov. Ordet har spredt sig, og nu står eleverne i kø til den særlige uddannelsesform med tilnavnet STX Flow.

Læs mere ...

FredagsFlex giver 10.x mod på springet videre

For mange grundskoleelever kan vejen mod ungdomsuddannelser være tåget og præget af usikkerhed og ubesvarede spørgsmål. 10.x på Rønde Privatskole er fokuseret på at komme de udfordringer til livs ved at skabe de bedst mulige forudsætninger for, at deres elever kan tage et velovervejet og veloplyst valg i retning mod ungdomsuddannelserne.

Læs mere ...

Skolens bestyrelse: ”Vi skal vise, at vi tager samfundsansvar alvorligt”

Det er en del af kodekset, at vi som skoler skal kunne fortælle, vise og bevise, at vi tager samfundsansvar alvorligt.

Læs mere ...

Privat gymnasium tilbyder ny STX-uddannelse til unge med særlige behov

Et stigende antal unge har psykiske diagnoser og hermed særlige behov. Mange har svært ved at gennemføre en gymnasial uddannelse. Men den udfordring har Aalborg City Gymnasium fundet en løsning på med deres nye uddannelse, STX Flow, – en 2-årig STX, der strækkes over 3 år. Uddannelsen er tilrettelagt, så der tages særlige hensyn til…

Læs mere ...

Fremtidens skole | Skole tilbyder elever 5-årig gymnasielinje fra 8. klasse

På Nordsjællands Grundskole og Gymnasium (NGG) er man ikke bange for at udfordre det klassiske skoleforløb. Her har man nemlig udviklet en ny 5-årig LifeScience gymnasielinje, som starter allerede i 8. klasse. Den har fået en meget positiv modtagelse. Et samfund i konstant udvikling, og en ungdom, der starter tidligere, stiller krav til udviklingen af…

Læs mere ...