Undervisning - grundskolen

Fastlæggelse og offentliggørelse af undervisningsmål og planer

1. forpligtende forudsætning | Fastlæggelse og offentliggørelse af undervisningsmål og planer Der er fire forpligtende forudsætninger i relation til stå mål med-kravet. Den første omhandler fastlæggelse og offentliggørelse af undervisningsmål og planer. Skolens centrale aktører, omverdenen og myndighederne skal vide, hvilke undervisningsmål og undervisningsplaner den frie grundskole følger. Den frie grundskole må derfor fastlægge, hvad…

Læs mere …

Krav til beskrivelser af slutmål, delmål og undervisningsplaner

2. forpligtende forudsætning | Krav til beskrivelser af slutmål, delmål og undervisningsplaner Der er fire forpligtende forudsætninger i relation til stå mål med-kravet. Den anden omhandler kravene, når den frie grundskoler selv beskriver undervisningsmål og undervisningsplaner. Den frie grundskole har frihed til at beskrive egne slutmål, delmål og undervisningsplaner. Den frie grundskole er forpligtet til…

Læs mere …

Sammenhæng mellem mål, planer og skolens faktiske praksis

3. forpligtende forudsætning | Sammenhæng mellem mål, planer og skolens faktiske praksis Der er fire forpligtende forudsætninger i relation til stå mål med-kravet. Den tredje omhandler kravene til sammenhængen mellem skolen faslagte undervisningsmål og planer og skolens faktiske undervisningspraksis. Der skal være en tydelig sammenhæng mellem skolens fastlagte og beskrevne undervisningsmål og undervisningsplaner og skolens…

Læs mere …

Sammenhæng mellem skolens undervisningsmål og elevernes undervisningsresultater (samlet set)

4. forpligtende forudsætning | Sammenhæng mellem skolens undervisningsmål og elevernes undervisningsresultater (samlet set) Der er fire forpligtende forudsætninger i relation til stå mål med-kravet. Den fjerde omhandler kravene til sammenhængen mellem skolen faslagte undervisningsmål og elevernes udbytte af undervisningen. Stå mål med-kravet handler også om elevernes udbytte af undervisningen. Elever, der går på en fri…

Læs mere …

Evaluering af elevernes udbytte af undervisningen

En fri grundskole skal regelmæssigt underrette eleverne og forældrene, om sit syn på elevernes udbytte af skolegangen. En fri grundskole skal løbende foretage evaluering af elevernes udbytte.

Læs mere …

Evaluering af den samlede undervisning

Det er et krav at den frie grundskole regelmæssigt evaluerer skolens samlede undervisning i grundskolen.

Læs mere …

Afgangseksamen. Prøver på 8., 9. og 10. klassetrin

Eleverne på en fri grundskole, der giver undervisning på 8. og 9. klassetrin, skal aflægge folkeskolens afgangseksamen, prøve på 8. klassetrin og 9.-klasseprøver, medmindre skolen har meddelt Børne- og Undervisningsministeriet, at den ikke afholder prøverne.

Læs mere …

Undervisning på 10. klassetrin

En fri grundskole kan tilbyde undervisning på 10. klassetrin eller som 10. klasse.

Læs mere …

Stå mål med-kravet

Frie grundskoler skal give en undervisning, som står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen.

Læs mere …

Krav til undervisningen på en fri grundskole

Find informationer om kravene til undervisningen på frie grundskoler.

Læs mere …

Undervisning – grundskolen

Find informationer om kravene til undervisningen på frie og private grundskoler, herunder krav til mål, planlægning og evaluering.

Læs mere …

Danmarks Private Skoler er organisation for frie og private grundskoler og gymnasiale uddannelser fordelt over hele Danmark.
Foreningen varetager skolernes interesser over for bl.a. Folketinget og Børne- og Undervisningsministeriet. Interessevaretagelsen understøttes af foreningens kommunikationsvirksomhed og projekt- og analysearbejde. Foreningens sekretariat rådgiver skolerne i juridiske, økonomiske, ledelsesmæssige, pædagogiske og undervisningsrelaterede spørgsmål.
Foreningen har desuden en omfattende kursusvirksomhed for skolernes ledelser og bestyrelser.

Danmarks Private Skoler

Ny Kongensgade 15
1472 København K

T: 3330 7930
E: info@privateskoler.dk
W: www.privateskoler.dk

©2025 Danmarks Private Skoler