Skolerne opfordres til at kontakte foreningens sekretariat for råd og vejledning i forbindelse med et evt. ophør af samarbejde mellem skole og hjem. Vi står til rådighed for sparring vedr. enkeltdelene og i hele forløbet. Vi opfordrer skolerne at henvende sig, så tidligt i forløbet som muligt.

Ophør af samarbejde mellem skole og hjem


Udmeldelse af en elev – mod forældrenes og elevens ønske – er den absolut sidste mulighed, da det er den mest indgribende sanktion, en skole kan vælge. Derfor er det yderst vigtigt, skolen har udtømt mulighederne, for at mindre indgribende foranstaltninger ville være tilstrækkelige.


For at sikre, at skolerne optræder så professionelt og kompetent som muligt og for at sikre gennemsigtighed og parternes retssikkerhed i processen, kan en række anbefalinger gives som vejledning til håndtering af en sag, der i værste tilfælde kan ende med en udmelding af eleven.


Skærpet fokus på elevens inddragelse


Der er stort fokus på skolens udskrivningsprocesser. Retsgrundlaget er skærpet med indførelse af §4a i Lov om friskoler og private grundskoler, hvor elevens rettigheder er direkte fastsat, nedfældet og konkretiseret.


Skolen skal, inden skolen træffer en beslutning om udskrivning af en elev, sikre, at eleven inddrages, så elevens perspektiv og eventuelle synspunkter kan komme til udtryk alt efter elevens alder og modenhed. Dette skal ske ved samtale med eleven – eller på en anden måde, der ved inddragelse af eleven belyser elevens perspektiv. Elevens perspektiv og eventuelle synspunkter skal tillægges passende vægt i overensstemmelse med elevens alder og modenhed. Eleven kan ved samtale med skolen lade sig bistå af en eller flere bisiddere. Forpligtelsen til (inden skolen træffer en beslutning om udskrivning) at inddrage eleven gælder ikke, hvis det må antages at være til væsentlig skade for eleven. Skolen skal sikre skriftlig dokumentation for inddragelse – eller for grundlaget for undladelse.


Lov om friskoler og private grundskoler
§ 4 a. Skolen skal, inden skolen træffer en beslutning om udskrivning af en elev, sikre, at eleven inddrages, så elevens perspektiv og eventuelle synspunkter kan komme til udtryk alt efter elevens alder og modenhed. Dette skal ske ved samtale med eleven eller på anden måde, der ved inddragelse af eleven belyser elevens perspektiv. Elevens perspektiv og eventuelle synspunkter skal tillægges passende vægt i overensstemmelse med elevens alder og modenhed. Eleven kan ved samtale med skolen lade sig bistå af en eller flere bisiddere.
Stk. 2. Forpligtelsen til, inden skolen træffer en beslutning om udskrivning, at inddrage eleven ved samtale gælder ikke, hvis det må antages at være til væsentlig skade for eleven.
Stk. 3. Skolen skal sikre skriftlig dokumentation for inddragelse efter stk. 1 eller for grundlaget for undladelse efter stk. 2.


Reel inddragelse


Det bemærkes altså, at eleven skal have mulighed for at give sit perspektiv og sine synspunkter, inden skolen træffer beslutning om udskrivning. Hensigten er netop, at skolen reelt skal inddrage elevens perspektiv, i de valg skolen træffer.


Skriftlig dokumentation er essentiel


Skolens skriftlige dokumentation for inddragelsen af eleven – eller dokumentationen for skolens argumentation for at udlade inddragelsen er afgørende.
Det er i det hele taget afgørende vigtigt, at skolen sørger for, at forældre-/elevsager afdækkes skriftligt med henblik på bl.a. at kunne vende tilbage til og dokumentere fællesaftaler og historik.


Kontakt sekretariatet


Se kontaktinformationer nedenfor

Kontakt

Rasmus Bondo Vester
Konsulent

3330 7935
rbv@privateskoler.dk
Heidi Andersen
Konsulent

3330 7934
ha@privateskoler.dk