Privatskole sætter “faglighed” under lup

Frie skoler må i vid udstrækning bestemme deres tilgang til læring og undervisning. Det stiller krav til skolerne om hele tiden at forholde sig til deres virke. På Kochs Skole i Aarhus har de sat sig for at besvare spørgsmålet ”Hvad er faglighed hos os?”. Et ønske om at løfte alle elever endnu mere ligger…

Læs mere ...

Hvordan er skolens socioøkonomiske profil?

Hvordan kan vi tale om skolens samfundsansvar? Denne artikel er et udpluk fra foreningen Danmarks Private Skoler – grundskoler og gymnasiers inspirationsguide: ”Hvordan kan vi tale om skolens samfundsansvar?” Foreningen ønsker at inspirere til den lokale dialog om de tiltag og aktiviteter, skolen laver med det underlæggende formål at handle til gavn for samfundet. Hvordan…

Læs mere ...

Digital tryghed i Skanderborg: Privatskole med fra start

I Skanderborg er en række aktører gået sammen i et projekt under overskriften ”Digital Tryg Skanderborg”. Projektet vil skabe digital dannelse og tryghed hos byens børn og unge og høster nu stor anerkendelse. Skanderborg Realskole har været med fra forløbets start.

Læs mere ...

Frie og private skoler løfter eleverne mest

Tænketanken CEPOS har offentliggjort deres årlige undersøgelse af de danske grundskolers løfteevne. Analysen viser, at der er stor forskel på undervisningseffekten på de godt 1.400 grundskoler. Overordnet er de frie grundskoler bedst til at løfte eleverne. Den tendens har i en årrække gjort sig gældende. CEPOS har undersøgt, hvordan undervisningseffekten er på grundskolerne i Danmark….

Læs mere ...

Skoleportræt | En rød tråd gennem børnelivet på Privatskolen Nakskov

Privatskolen Nakskov er en gammel realskole, oprettet i 1850, som hele tiden søger at forny sig og tilpasse sig samfundets udvikling. Værdierne fungerer som pejlemærke: Privatskolen vil sikre tryghed og en rød tråd i børnelivet. Fakta om Privatskolen Nakskov Grundlagt: 1850 Klassetrin: 0.-9. klasse Andre tilbud: Vuggestue, børnehave og SFO Elevantal: 318 elever og 90…

Læs mere ...

Debat | Nej til den udliciterede folkeskole: Frie og private skoler skal ikke være erstatning til den offentlige skole

D. 11. november 2019 var uddannelsesredaktør, Jacob Fuglsang, ansvarlig for Politikens leder: “POLITIKEN MENER: Fordel pengene. Gør privatskolers tilskud afhængigt af eleverne” (teksten er ophavsretlig beskyttet).  Foreningen Danmarks Private Skoler – grundskoler og gymnasier reagerede ved at indsende et debatindlæg til Politiken, der skulle fungere som et svar. Desværre ønskede Politiken ikke at bringe foreningens…

Læs mere ...

Debatindlæg | Karsten Suhr: Uden frihed dør de frie skoler, og det er måske i virkeligheden målet

Fri- og privatskolerne skal reguleres, skrev DSU-formand Frederik Vad Nielsen for nylig i et debatindlæg og kom med syv bud på hvordan. Formand for Danmarks Private Skoler forholder sig her til alle forslagene. Den får ikke for lidt på retorikken, når Frederik Vad Nielsen går til kamp mod den påståede »skæve skoleudvikling« og de frie…

Læs mere ...

Ny praksis om offentliggørelse af billeder

Datatilsynet har ændret praksis om offentliggørelse af billeder. Reglerne for offentliggørelse af billeder gælder for skolers vedkommende i relation til billeder af alle dens aktører, altså både ansatte, elever, forældre og eventuelle gæster. Der skelnes med den nye praksis ikke længere mellem portræt- og situationsbilleder. Ved hvert billede skal der i stedet være en konkret…

Læs mere ...

Indeklima: Vi tager selv ansvar og kan mærke en forskel

På Taastrup Realskole – en fri og privat grundskole – arbejder man aktivt for at skabe et godt indeklima og sikre elevernes trivsel. Skolen har fra start inddraget eleverne, så de får medansvar og medbestemmelse.

Læs mere ...

Vestegnens Privatskole: UNICEF Rettighedsskole

Vestegnens Privatskole er blevet certificeret UNICEF Rettighedsskole. UNICEF sætter, med etablering af ”Rettighedsskoler”, fokus på de værdier, der står i FN’s Børnekonvention. På Rettighedsskolerne skal værdierne være mere end bare ord – og det er de på Vestegnens Privatskole.

Læs mere ...

Ny inspirationsguide: Hvordan kan vi tale om skolens samfundsansvar?

Den nye inspirationsguide “Hvordan kan vi tale om samfundsansvaret?” er tænkt som en hjælp til den lokale dialog om de tiltag og aktiviteter, som skolen iværksætter med det underliggende formål at handle til gavn for samfundet. En del af et større fællesskab Den frie og private skole er et fællesskab, der består af mange fællesskaber….

Læs mere ...

Ny undersøgelse: Den videre vej i uddannelse og beskæftigelse for elever fra private grundskoler

Hvad sker der med eleverne efter de har forladt grundskolen? Rapportens efterfølgende dele beskæftiger sig med, hvad der er sket med eleverne, henholdsvis 5, 10 og 15 år efter de har afsluttet grundskolen. Analyserne fokuserer på status i forhold til uddannelse, beskæftigelse, arbejdsløshed og udtræden fra arbejdsstyrken, og de tager højde for elevernes socioøkonomiske baggrund…

Læs mere ...