For fire år siden, ved årsmødet i oktober 2020, tog medlemsskolerne i foreningen et ambitiøst skridt for at styrke deres rolle som ansvarlige aktører i skolelandskabet og samfundet ved at vedtage “Kodeks – de 7 samfundsløfter”. Ved indgangen til 2024 gennemførte foreningen en medlemsundersøgelse for at evaluere, hvordan de 7 samfundsløfter er blevet implementeret og efterlevet i praksis på tværs af medlemsskolerne. Det er inspirerende resultater, som samtidig peger på forskellige udviklingspotentialer.
”Samfundsansvar” bliver mere fremtrædende i alle sektorer. Langsigtet succes er forbundet med at bidrage positivt til samfundet. Tidens forventning om at fokusere på mere end blot kernevirksomheden afspejles også i kravene til skoler.
Medlemsskolerne i Danmarks Private Skoler har givet 7 samfundsløfter. Det er en del af et fælles vedtaget kodeks for samfundsansvar. Som medlemmer af foreningen har skolerne forpligtet sig på at have eller iværksætte konkrete aktiviteter og indsatser inden for syv kernetemaer, der er til gavn for samfundet. De 7 samfundsløfter, som medlemsskolerne har forpligtet sig til, sigter mod at fremme en bred vifte af samfundsansvarlige værdier, herunder bæredygtig udvikling, inklusion og mangfoldighed, uddannelse til fremtiden, socialt ansvar, trivsel og rettigheder.
Hvad er Kodeks – de 7 samfundsløfter? Læs mere her
For at leve op til ‘Kodeks – de 7 samfundsløfter’ skal medlemsskolerne overordnet opfylde tre krav: Skabe overblik over eksisterende samfundsansvarlige aktiviteter, iværksætte nye indsatser for at opfylde samfundsløfterne og kommunikere disse til omverdenen. Foreningen har i begyndelsen af 2024 tilvejebragt resultaterne af en medlemsundersøgelse, der belyser, hvordan Kodeks og de 7 samfundsløfter er blevet implementeret og efterlevet i praksis blandt medlemsskolerne.
Forankring, motiver og ejerskab
I hjertet af “Kodeks – de 7 samfundsløfter” ligger en forståelse af, at ægte forankring begynder med integrationen af samfundsløfterne i skolernes egne formål og værdier. Foreningens medlemsundersøgelse viser, hvordan skolerne har omfavnet denne integration gennem stærkt engagement og en bevidst tilgang til at afstemme samfundsløfterne med skolernes egne grundlæggende principper. Mange medlemsskoler har aktivt diskuteret og tilpasset samfundsløfterne, så de fremstår som en naturlig forlængelse af skolernes egen identitet og værdier, snarere end ”pålagte” retningslinjer.
Medlemsskolernes svar afslører stærke drivkræfter for at tage og vise samfundsansvar: En kombination af stolthed over at gøre en forskel, en forpligtelse til at leve op til egne kerneværdier samt et behov for at profilere sig som samfundsbevidste skoler. Næsten halvdelen af medlemsskolerne ser det som essentielt at have en tydelig samfundsansvarlig profil for at forblive attraktive for elever, forældre og medarbejdere. Engagementet i “Kodeks – de 7 samfundsløfter” ses derfor også som en strategisk nødvendighed i en tid med stigende forventninger til skoler. Resultaterne af undersøgelsen antyder, at mens ledelse og personale er stærkt involverede i de strategiske og praktiske aspekter omkring opfyldelsen af samfundsløfterne, er der varierende grader af involvering blandt bestyrelser, elever og forældre. Skolerne kan vælge at prioritere, at alle aktører på skolen bliver inddraget og engageret i arbejdet. Ønsket om at gøre en forskel, at have levende værdier og profilere sig som ansvarlige institutioner, kan bl.a. nås gennem skolens aktørers kendskab til og motivation for at bidrage til ”Kodeks – de 7 samfundsløfter”.
Skolernes kommunikation om aktiviteterne
I et samfund, hvor handlinger og intentioner vurderes på deres synlighed, er det vigtigt for medlemsskolerne ikke blot at engagere sig i samfundsansvarlige initiativer, men også at kommunikere om disse aktiviteter udadtil. Dette sker optimalt ved at sammenkæde de konkrete indsatser og aktiviteter med skolens grundlæggende principper og værdier, herunder fællesværdien samfundsansvar.
Medlemsundersøgelsen viser, at mange skoler er godt i gang med at formidle deres indsatser, hvilket bidrager til et positivt omdømme og inspirerer andre til samfundsengagement. Det er vigtigt, at medlemsskolerne fortsat udvikler og forbedrer deres kommunikationsstrategier for effektivt at formidle deres samfundsansvarlige tiltag.
Hvilke indsatser og aktiviteter har skolerne iværksat?
Der er ikke noget krav om, at skolerne skal implementere specifikke tiltag eller aktiviteter under de enkelte samfundsløfter. Under hvert af de 7 samfundsløfter udfolder skolernes initiativer sig i en bred palet af indsatser og aktiviteter. Foreningen følger skolernes arbejde med de 7 samfundsløfter nøje og får derved viden om skolernes konkrete tiltag. Foreningens seneste medlemsundersøgelse dokumenterer, hvilke specifikke aktiviteter eller indsatsområder, som medlemsskolerne oftest har iværksat siden 2020. Undersøgelsen viser, at skolerne har igangsat en række initiativer, der afspejler deres vilje til at udvikle elevernes potentiale og sætte et positivt præg på samfundet. Det er meget inspirerende. Læs meget mere i artiklen:
’De 7 samfundsløfter | Hvilke indsatser og aktiviteter har skolerne iværksat?’ her
En kontinuerlig rejse mod ambitiøse mål
Samlet set illustrerer indsatser og udviklingspotentialer en fortsat rejse mod at realisere de ambitiøse mål, som “Kodeks – de 7 samfundsløfter” repræsenterer. Skolernes arbejde afspejler en omfattende bestræbelse på at opfylde samfundsløfterne.
Fire år efter vedtagelsen af “Kodeks – de 7 samfundsløfter” har medlemsskolerne taget store skridt for at integrere principperne i deres virke. Medlemsundersøgelsen har afsløret, at skolerne har omfavnet løfterne. Der kan også identificeres områder for yderligere udvikling. Den fortsatte rejse med “Kodeks – de 7 samfundsløfter” indebærer kontinuerlig indsats og fornyelse.
Med “Kodeks – de 7 samfundsløfter” bliver den enkelte medlemsskole både synonym med at udvikle ansvarlige og engagerede borgere og katalysator for positiv samfundsmæssig forandring.
Foreningen opfordrer medlemsskolerne til at arbejde videre, lade sig inspirere og se på udviklingspotentialerne for at forankre løfterne endnu mere i skolernes daglige liv.