Dette er indledningen til Danmarks Private Skoler – grundskoler og gymnasiers skriftlige beretning 2024. Denne indledning skal fungere som en rammesætning og en kort præsentation af de selvstændige artikler, som beretningen består af. Forhåbentligt kan det give læseren lyst til at dykke ned i temaerne. Inden da kastes blikket på ellipsen i foreningens navnemærke. Hvad handler det om!?

I denne skriftlige beretning, som i andre sammenhænge støder man på foreningens navnemærke, “Danmarks Private Skoler – grundskoler og gymnasier”, præsenteret på en genkendelig måde med fokus på typografi. Ordet “Skoler” er fremhævet med en rød ellipse.

Foranderlig

En ellipse symboliserer forandring og dynamik, idet dens strakte form afspejler konstant bevægelse, ligesom planeternes baner. Den uophørlige bevægelse og variation kan ses som et symbol på noget, hvor intet forbliver statisk. Ellipsen står som et symbol på det foranderlige, dynamiske og tilpasningsdygtige i den frie skoleverden.

Ellipsen repræsenterer også fleksibilitet og tilpasningsevne, idet dens form kan ændre sig afhængigt af de kræfter, der påvirker den. Ellipsen i foreningens navnemærke minder os om, at forandring er et grundlæggende vilkår, og at balance ofte findes i evnen til at tilpasse sig nye omstændigheder. Det gælder også foreningen, der gennem tiden har forandret sig i takt med den omverden og de skoler, der er forudsætningen for dens eksistens.

Ellipsen refererer også til foreningens arbejde, formål, vision og sag. Det er det samme, foreningen arbejder med, og på at forsvare, år efter år, men der opstår hele tiden nye kontekster, dette skal ske i: ”Altid det samme, intet nyt. Aldrig det samme. Alt nyt”. Dette motto indfanger essensen af foreningens tilgang til forandring. Det understreger, at selvom grundlaget og værdierne forbliver konstante, er måden de udtrykkes på altid i udvikling.

Sammenhæng

Ellipsen i foreningens navnemærke symboliserer også sammenhæng, ligesom planeternes elliptiske baner, hvor forskellige elementer arbejder som en enhed. Foreningen hylder diversiteten blandt medlemsskolerne, men fremhæver også det fælles, der binder skolerne sammen med hinanden og foreningen. Dette fællesskab bliver af foreningen illustreret og italesat som ”den røde tråd”. Den røde ellipseform i navnemærket repræsenterer netop ”den røde tråd”, – det, der skaber helhed og enhed blandt medlemsskoler og foreningen:

De fælles værdier er stærke temaer i beretningen

Friheden, traditionen, ambitionen, ansvaret og værdierne – det er disse fællesværdier foreningen arbejder for og værner om hver eneste dag. De er derfor, naturligvis og som altid, stærke temaer i den skriftlige årsberetning, der består af en række selvstændige artikler. Artiklerne kan læses samlet eller enkeltvis og omhandler udvalgte emner, som foreningen har arbejdet med og fokuseret på det seneste år. Det er desuden ønsket, at artiklerne kan inspirere til diskussioner – og måske endda føre til konkrete tiltag på skolerne.

Foreningen Danmarks Private Skoler – grundskoler og gymnasiers primære mål er at bevare og beskytte de frie og private skolers ret til at eksistere og fungere, midt i et politisk landskab, der konstant ændrer sig. Foreningen arbejder strategisk og kommunikativt for at opnå dette mål gennem relationer til politikere og embedsværk og en vedvarende indsats for retfærdige vilkår og en anerkendelse af skolernes samfundsansvar.

Læs mere i artiklen | Strategi og indflydelse

Samfundsansvar

For fire år siden, ved årsmødet i oktober 2020, tog medlemsskolerne i foreningen et ambitiøst skridt for at styrke deres rolle som ansvarlige aktører i skolelandskabet og samfundet ved at vedtage “Kodeks – de 7 samfundsløfter”. Ved indgangen til 2024 gennemførte foreningen en medlemsundersøgelse for at evaluere, hvordan de 7 samfundsløfter er blevet implementeret og efterlevet i praksis på tværs af medlemsskolerne. Det er inspirerende resultater, som samtidig peger på forskellige udviklingspotentialer.

Læs artiklen | Kodeks – de 7 samfundsløfter – Hvordan går det?”

Foranderlige tider

Skiftende regeringer og politiske prioriteringer er konstant i spil og påvirker danske skoler og uddannelser. I øjeblikket ser vi ind i en reform af folkeskolen samt en transformation af ungdomsuddannelserne, hvor også en mulig lukning af 10. klasse er på dagsordenen.

Læs artiklen | Omskiftelige uddannelsesveje – og afveje

Private gymnasier, som skoleform, er et alternativ til offentlige gymnasier med stærke værdier og forskelligartede uddannelsestilbud, herunder 2- og 3-årige stx-uddannelser og hf. Regeringen planlægger en omfattende reform af ungdomsuddannelserne. Hvor står de private gymnasier?

Læs artiklen | Private gymnasier i en foranderlig tid

Den politiske aftale om folkeskolens kvalitetsprogram sigter mod at styrke folkeskolens frihed og fleksibilitet. Mens der er optimisme omkring folkeskolens fremtid, er der stor bekymring for, at frie grundskoler ikke får samme frihedsgrader og, endog, mere indsnævrede rammer. De potentielle konsekvenser for frie grundskoler understreger behovet for at sætte fokus på at sikre de frie grundskolers vilkår.

Læs artiklen | Reform af folkeskolen giver bekymringer for de frie grundskoler

De svære balancer

Hvordan balancerer de frie og private skoler i Danmark deres økonomi i en tid med faldende børnetal, virkninger af inflation og skiftende politiske rammer? Udfordringer og strategiske beslutninger præger skolernes økonomi; fra overenskomstforhandlingernes indvirkning til finanslovens betydning og den svære balance mellem budgetnedskæringer og forældrebetaling.

Læs artiklen | Skolens økonomi i urolige tider

Foråret 2024 har bragt fornyelser af en række overenskomster for medarbejdere ved frie og private grundskoler og gymnasier. Med overenskomsterne følger bl.a. betydelige lønstigninger.

Læs artiklen | Overenskomstår 2024 – Nye aftaler for frie og private skoler

I Danmark har de frie og private skoler en særlig plads i skolesystemet. De tilbyder et alternativ til den offentlige skole, og deres eksistens er forankret i en stærk ideologisk og pædagogisk frihed. Skolerne er underlagt en række tilsynsordninger. Det kræver kontinuerlig opmærksomhed at bevare skolernes selvstændighed og frihed. Det er afgørende, at alle parter er informerede og engagerede i skolernes rettigheder og forpligtelser.

Læs artiklen | Tilsyn – balancen mellem frihed og legitimitet

Der er behov for politiske og strukturelle ændringer for at sikre retfærdig og effektiv støtte til det stigende antal elever med særlige behov. Mangel på rettidig hjælp kan forværre børn og unges udfordringer og behov for støtte på længere sigt.

Læs artiklen | Støtte til elever med særlige behov – et system under pres!

Skole i tiden

Digital teknologi og kunstig intelligens spiller en stadig større rolle i uddannelsessystemet. Hvordan kan uddannelsessystemet navigere i denne overgangsperiode og forberede både elever og lærere på en digital fremtid?

Læs artiklen | Teknologi og kunstig intelligens – fra letøvede til moderate eksperter

Frie og private grundskoler og gymnasier har både en lovmæssig forpligtelse og en værdibaseret motivation til at fokusere på grundlæggende rettigheder og konventioner. Lovens ”Frihed og folkestyrekrav” indebærer, at skolerne både underviser i og selv praktiserer rettigheder. Fokus på rettigheder – herunder børn og unges – er ikke blot en pligt, men også en mulighed for at skabe en bedre skole og et bedre samfund.

Læs artiklen | Børn og unges rettigheder – når pligt og værdi går hånd i hånd

Medlemsskolerne i foreningen Danmarks Private Skoler – grundskoler og gymnasier har givet hinanden håndslag på at leve op til et kodeks for samfundsansvar og indfri 7 samfundsløfter. En medlemsundersøgelse viser, at skolerne siden 2020 har iværksat en række initiativer, der afspejler viljen til at udvikle elevernes potentiale og sætte et positivt aftryk på samfundet.

Læs artiklen | De 7 samfundsløfter – Hvilke initiativer har skolerne iværksat?

Altid det samme?

”Altid det samme, intet nyt. Aldrig det samme. Alt nyt”. Den skriftlige beretning fokuserer på de fællesværdier foreningen arbejder for og værner om hver eneste dag: Friheden, traditionen, ambitionen, ansvaret og værdierne. Gentagelser? Måske nok! Det samme sagt og skrevet før? Helt bestemt! Statisk? – Nej!

Læs mere i | Beretningens afslutning

God fornøjelse med læsning af årsberetningen 2024.