”Altid det samme, intet nyt. Aldrig det samme. Alt nyt.” Endnu en gang har den skriftlige beretning været fokuseret på de fællesværdier foreningen arbejder for og værner om hver eneste dag: Friheden, traditionen, ambitionen, ansvaret og værdierne. Gentagelser? Måske nok! Det samme sagt og skrevet før? Helt bestemt! Statisk? – Nej!

Det er det samme, foreningen arbejder med og på at forsvare, år efter år, men der opstår hele tiden nye kontekster, dette skal ske i. Grundlaget og værdierne forbliver konstante, måden de kommer til udtryk, er altid i udvikling. Den frie skoleverden er foranderlig, dynamisk og tilpasningsdygtig. Det gælder også foreningen, der må forandre sig i takt med omverdenens krav og medlemsskolernes behov. Alt sammen symboliseret i foreningens navnemærke.

Foreningens navnemærke, ”Danmarks Private Skoler – grundskoler og gymnasier”, er designet til at være genkendeligt og meningsfyldt. Det inkluderer en rød, ellipseformet ring omkring ordet “Skoler”, som bl.a. symboliserer forandring og dynamik. Ellipsen reflekterer foreningens og skolernes evne til at udvikle sig og tilpasse sig nye omstændigheder. Ellipsen understøtter foreningens formål og vision, som er rodfæstet i en historisk tradition, men som også kræver løbende tilpasning til nye kontekster.

Samtidig står ellipsen som et symbol på sammenhæng og kontinuitet. Dette afspejler foreningens arbejde med at forsvare og fremme medlemsskolernes interesser, og den røde ellipseform – den røde tråd – symboliserer de fælles værdier – frihed, tradition, ambition, ansvar og værdierne – der binder skolerne sammen og forbinder dem med foreningen. De er foreningens “raison d’être” – “eksistensberettigelse”; “årsagen til at vi eksisterer”:

Frihed. Vi værner for forældres ret til at vælge deres børns opdragelse og undervisning. Vi arbejder for reelt frit skolevalg for alle – forældre, børn og unge – uanset deres udgangspunkt. Vi kæmper for at sikre den idemæssige og pædagogiske frihed for frie og private skoler.

Traditionen. Vi anerkender forbindelsen mellem de første frie og private skoler og nutidens. Vores skoleform har rødder i civilsamfundet. Vores skoleform eksisterer forsat ved at balancere historie og tradition med udvikling. Vi arbejder for, at skolerne forbliver relevante nu og i fremtiden.

Ambitionen. Skolernes kerneydelse er uddannelse og dannelse. Vi støtter inkluderende skoler, der tilpasser sig elevernes behov og som har fokus på at optimere alle elevers læring. Alle elever skal have mulighed for at udnytte og nå deres potentiale og blive livsduelige. Skolerne skal havde fokus på eleverne her og nu – og på deres fremtidige uddannelses- og arbejdsmuligheder.

Ansvaret. Ansvar er lig med legitimitet. Skolerne skal levere kvalitetsuddannelse og bidrage til samfundet. Vi arbejder for, at skolerne kan udnytte deres frihed og samtidig opfylde samfundets krav. Skolerne har vedtaget et fælles kodeks for samfundsansvar og givet 7 samfundsløfter, der indebærer, at skolerne på 7 kerneområder har indsatser og aktiviteter, der ultimativt er til gavn for samfundet.

Værdierne. Værdierne er skolernes identitet. Hver skole har sit eget værdigrundlag, men fællesværdierne binder dem sammen. Dem arbejder foreningen dagligt for: Friheden, der er grundvilkåret. Traditionen og den historiske sammenhæng fra de første frie og private skoler til dem, der findes nu. Det fælles pejlemærke, ambitionen, at alle elever skal blive så dygtige og livsduelige som muligt, uanset deres udgangspunkt. Ansvaret, der er vores legitimitet, og værdierne, der er vores eksistensberettigelse og identitet.