| Indledning og præsentation af artiklerne

Denne indledning fungerer som en rammesætning og en kort præsentation af de selvstændige artikler, som beretningen består af.

| Strategi og indflydelse

Foreningen arbejder strategisk for at sikre retfærdige vilkår for de frie og private skoler og for en anerkendelse af skolernes samfundsansvar i et skiftende politisk landskab.

| Kodeks – de 7 samfundsløfter – Hvordan går det?”

I 2020 vedtog medlemsskolerne “Kodeks – de 7 samfundsløfter”. Hvordan er det blevet implementeret på skolerne? En ny undersøgelse viser inspirerende resultater og peger på udviklingsmuligheder.

| Omskiftelige uddannelsesveje – og afveje

Uddannelsespolitikken præges af forskellige politiske dagsordener. Nye reformer er på vej. En mulig lukning af 10. klasse er på dagsordenen. Overser man, hvad der er bedst for de unge?

| Private gymnasier i en foranderlig tid

De private gymnasier kan stå over for udfordringer ved udsigten til ændringer i strukturen og udbuddet af ungdomsuddannelser.

| Reform af folkeskolen giver bekymringer for de frie grundskoler

Politisk aftale giver optimisme omkring folkeskolens fremtid, men stor bekymring for de frie grundskolers frihedsgrader og rammer.

| Skolens økonomi i urolige tider

Hvordan balancerer de frie og private skoler deres økonomi i en tid med faldende børnetal, virkninger af inflation og skiftende politiske rammer?

| Overenskomstår 2024 – Nye aftaler for frie og private skoler

Foråret 2024 har bragt fornyelser af en række overenskomster for medarbejdere ved frie og private grundskoler og gymnasier. Med overenskomsterne følger bl.a. betydelige lønstigninger.

| Tilsyn – balancen mellem frihed og legitimitet

De frie grundskoler og private gymnasier er underlagt en række tilsyn. Hver af disse tilsynsformer spiller en afgørende rolle i opretholdelsen af skolernes legitimitet og eksistens.

| Støtte til elever med særlige behov – et system under pres!

Der er behov for politiske og strukturelle ændringer for at sikre retfærdig og effektiv støtte til det stigende antal elever med særlige behov.

| Teknologi og kunstig intelligens – fra letøvede til moderate eksperter

Digital teknologi og kunstig intelligens spiller en stadig større rolle i uddannelsessystemet. Hvordan kan uddannelsessystemet navigere og forberede både elever og lærere på en digital fremtid?

| Børn og unges rettigheder – når pligt og værdi går hånd i hånd

Frie og private grundskoler og gymnasier skoler skal opfylde “Frihed og folkestyrekravet”, der bl.a. omhandler rettigheder. Fokus på rettigheder – herunder børn og unges – er ikke blot en pligt, men også en mulighed.

| De 7 samfundsløfter – Hvilke initiativer har skolerne iværksat?

Medlemsskolerne har siden 2020 iværksat en række initiativer, der afspejler viljen til at sætte et positivt aftryk på samfundet. Under hvert af de 7 samfundsløfter udfolder skolernes initiativer sig i en vifte af indsatser og aktiviteter.

| Beretningens afslutning

”Altid det samme, intet nyt. Aldrig det samme. Alt nyt.” Den skriftlige årsberetning har været fokuseret på de fællesprincipper, foreningen arbejder for og værner om hver eneste dag: Friheden, traditionen, ambitionen, ansvaret og værdierne.

Skriftlig beretning 2024 (samlet pdf)

Den skriftlige årsberetning udgives altid online på foreningens hjemmeside. Den skriftlige årsberetning består af en række selvstændige artikler. Her er artiklerne samlet. Tilsammen udgør de årsberetningen 2024.

Lyt til årsberetningen

Foretrækker du at lytte frem for at læse? Danmarks Private Skolers skriftlige årsberetning 2024 er også udgivet som podcast.