Medlemsskolerne i foreningen Danmarks Private Skoler – grundskoler og gymnasier har givet hinanden håndslag på at leve op til et kodeks for samfundsansvar og indfri 7 samfundsløfter. En medlemsundersøgelse viser, at skolerne siden 2020 har iværksat en række initiativer, der afspejler viljen til at udvikle elevernes potentiale og sætte et positivt aftryk på samfundet.

Mange samfundsmæssige udfordringer bør have en fremtrædende plads, når der tales om skolers varetagelse af samfundsansvaret. Skolers samfundsansvar skal ses i et bredt perspektiv. Skolers samfundsansvarlige tiltag må både være rettet mod individet i skolen, fællesskabet i skolen og fællesskabet, som skolen er en del af; det omkringliggende samfund.

Medlemsskolerne arbejder derfor på at skabe konkrete aktiviteter eller indsatser inden for 7 kernetemaer, der ultimativt er til gavn for samfundet. Der er ikke noget krav om, at skolerne skal iværksætte specifikke indsatser eller aktiviteter under de enkelte samfundsløfter. Under hvert af de 7 samfundsløfter udfolder skolernes initiativer sig i en vifte af indsatser og aktiviteter.

Foreningen monitorerer skolernes arbejde med de 7 samfundsløfter og får i kraft af dette informationer om skolernes konkrete initiativer. Foreningens seneste medlemsundersøgelse dokumenterer hvilke konkrete aktiviteter eller indsatsområder, som medlemsskolerne hyppigst har iværksat siden 2020. Nedenfor identificeres positive aspekter samt områder med udviklingspotentiale – alle forbehold taget i betragtning.

#1 Skolen og omverdenen

Samfundsløftet lyder:

“Vi har konkrete aktiviteter eller indsatser, hvor vi gør en positiv forskel for omverdenen; det store fællesskab, vi er en del af.”

Blandt de mest udbredte initiativer blandt medlemsskolerne er indsatser for bæredygtig udvikling. Disse initiativer understøtter samfundsansvar ved at fremme miljømæssig bevidsthed og handling. Initiativerne indebærer både projekter, hvor skolens egen virksomhed bliver mere bæredygtig samt undervisning om bæredygtighed, hvor eleverne lærer at tage ansvar for miljøet. Disse indsatser kan inkludere alt fra genbrugsprogrammer og energibesparende foranstaltninger til undervisning om klimaændringer.

En del medlemsskoler har fokus på at gøre en forskel for individer og grupper globalt. Disse initiativer understøtter samfundsansvar ved at fremme global bevidsthed og solidaritet. Skolerne involverer sig i internationale projekter, humanitære indsatser og partnerskaber med skoler i andre lande. Dette kan omfatte støtte til udviklingsprojekter, indsamlinger til nødhjælp og uddannelsesmæssige samarbejder, der bidrager til en bedre verden.

Medlemsskolerne arbejder flittigt på at gøre en forskel for individer og grupper i deres lokalsamfund. Ved at involvere sig i lokale initiativer, såsom frivilligt arbejde, støtte til udsatte grupper og samarbejde med lokale organisationer, viser skolerne, at de er aktive og ansvarlige medspillere i deres nærområde.

En betydelig del af skolerne engagerer sig i videndeling og erfaringsudveksling med andre. Disse aktiviteter understøtter samfundsansvar ved at sprede god praksis og innovative løsninger til bredere anvendelse. Gennem samarbejde med andre skoler, uddannelsesinstitutioner og organisationer deler skolerne deres viden og erfaringer, hvilket bl.a. kan føre til forbedrede undervisningsmetoder og styrket pædagogisk praksis.

Medlemsundersøgelsens resultater indikerer potentiale for at se skolen i en mere aktiv, samlende rolle i lokalsamfundet. Skolerne understøtter samfundsansvar ved at skabe et centrum for fællesskab og samarbejde. Skolerne kan fungere som mødesteder for lokale arrangementer, tilbyde faciliteter til samfundsaktiviteter og opfordre til frivillighed blandt elever og personale. Ved at være en integreret del af lokalsamfundet, fremmer skolerne social sammenhængskraft og styrker de lokale netværk.

#2 Skolens rummelighed og resultater

Samfundsløftet lyder:

“Vi har konkrete aktiviteter eller indsatser, der understøtter ansvarligt optag og positiv udvikling af alle elever, uanset deres faglige, fysiske eller psykiske udgangspunkt.”

Mange skoler har implementeret nye beredskaber, strukturer og processer med henblik på at forbedre mulighederne for elever med særlige behov. Disse initiativer understøtter samfundsansvar ved at skabe en skole, der er rustet til at håndtere mangfoldigheden af elevernes behov. Dette kan omfatte uddannelse af personale, etablering af specialiserede støttefunktioner og udvikling af nye undervisningsmetoder, der sikrer, at alle elever har de bedste betingelser for at lykkes.

Næsten samtlige medlemsskoler skoler har særlige initiativer for elever med faglige udfordringer. Dette kan inkludere ekstraundervisning, lektiehjælp og individuelt tilpassede undervisningsplaner.

En stor del af skolerne gør en særlig forskel for fagligt stærke og talentfulde elever. Ved at understøtte disse elever viser skolerne samfundsansvar ved at fremme særligt talent og kreativitet. Dette kan omfatte talentprogrammer, avancerede kurser og ekstra udfordringer, som hjælper disse elever med at udvikle deres evner og nå deres fulde potentiale.

Mange medlemsskoler har et særligt fokus på elever med psykiske udfordringer. Skolerne viser deres engagement i elevernes mentale sundhed og trivsel. Dette kan omfatte hjælp til eleverne med at håndtere deres udfordringer og trives både fagligt og socialt.

Medlemsundersøgelsen viser, at flertallet af skolerne fokuserer på elever med forskellige særlige behov, herunder specialundervisningsbehov, psykiske udfordringer, fagligt stærke elever og elever med faglige udfordringer. En mindre del af skolerne fokuserer på elever med fysisk funktionsnedsættelse. Skolerne viser samfundsansvar ved at sikre, at elever med fysiske begrænsninger får adgang til de samme muligheder som deres jævnaldrende. Dette kan omfatte tilgængelighedsforanstaltninger, specialiseret udstyr og individuel støtte, som gør det muligt for alle elever at deltage fuldt ud i skolelivet.

Der er generelt potentiale i forhold til initiativer, politikker og praksisser for rummeligt optag af elever med særlige behov; tiltag, der synliggør, at skolerne er åbne og inkluderende for alle elever, uanset deres særlige behov.

#3 Skolen til fremtiden

Samfundsløftet lyder:

“Vi har konkrete aktiviteter eller indsatser, der gør, at vores skole udvikles med henblik på at forberede og give eleverne kompetencer til det liv og arbejdsliv, de vil opleve i en nærtstående fremtid.”

Mange skoler lægger vægt på at udvikle elevernes evne til at løse komplekse udfordringer gennem kritisk tænkning og problemløsning. Disse initiativer forbereder eleverne på de mange facetter af fremtidens arbejdsmarked og samfund, hvor evnen til at analysere, vurdere og løse problemer er afgørende. Eleverne lærer at tænke strategisk og handle effektivt. Mange skoler arbejder med idéudvikling og innovation for at fremme kreativ tænkning og entreprenørskab blandt eleverne.

Et betydeligt antal skoler fokuserer på teknologiforståelse og -etik. Det understøtter samfundsansvar ved at sikre, at eleverne ikke kun behersker teknologiske værktøjer, men også forstår de etiske implikationer af teknologi. Ved at uddanne eleverne i ansvarlig brug af teknologi, forberedes de til at navigere og bidrage positivt i en digitaliseret verden.

En betydelig andel af skolerne udvikler kernefærdigheder til at løse hverdagsopgaver, såsom IT, finansielle og kulturelle kompetencer. Eleverne udstyres med praktiske færdigheder, der er nødvendige for at navigere i deres daglige liv og fremtidige karrierer. Eleverne lærer at håndtere økonomi, anvende teknologi effektivt og forstå forskellige kulturer, hvilket styrker deres evne til at fungere som kompetente voksne.

Flere skoler arbejder med at fremme samarbejde over kulturelle og sproglige skel. Det understøtter samfundsansvar ved at forberede eleverne på en globaliseret verden, hvor interkulturel kommunikation og samarbejde er afgørende. Ved at fremme forståelse og respekt for forskellige kulturer og sprog, lærer eleverne at arbejde effektivt i internationale og mangfoldige miljøer.

Selvom undersøgelsen viser, at mange skoler arbejder med fremtidsorienterede temaer, er der mulighed for yderligere indsats ved at integrere disse tilgange mere bredt og dybtgående i skolens praksis og kultur. Ligeledes kan flere skoler nytænke og iværksætte anderledes måder at organisere undervisningstilbuddet og skolehverdagen.

#4 Skolens mangfoldighed

Samfundsløftet lyder:

“Vi har konkrete aktiviteter eller indsatser, der understøtter optag og udvikling af alle børn og unge, uanset social baggrund.”

Nogle skoler sikrer tilbud til elever fra alle socioøkonomiske baggrunde. Dette understøtter samfundsansvar ved at sikre, at alle børn har lige adgang til undervisning på en fri og privat skole, uanset deres og deres forældres udgangspunkt. Ved at tilbyde fripladser, anden økonomisk støtte og fleksible betalingsordninger, arbejder skolerne for at fjerne økonomiske barrierer, så alle elever får mulighed for at vælge skolen.

En god andel af skolerne fremmer mangfoldighed ved at inkludere elever fra forskellige etniciteter og kulturer. Disse initiativer viser samfundsansvar ved at skabe et læringsmiljø, hvor forskellighed værdsættes og respekteres. Ved at fremme kulturel forståelse og tolerance forbereder skolerne eleverne til at leve og arbejde i et globalt samfund.

Der synes at være plads til forbedring i at fjerne strukturelle barrierer for socioøkonomisk udsatte og tydeliggøre skolens ordninger for udsatte familier. Dette kan yderligere forbedre skolernes tilgængelighed.

#5 Skolen som forebyggende instans

Samfundsløftet lyder:

“Vi har konkrete aktiviteter eller indsatser, der forebygger problemer med store konsekvenser for individet og samfundet.”

Næsten alle skoler fremmer sociale kompetencer. Disse initiativer understøtter samfundsansvar ved at sikre, at eleverne udvikler evner til at interagere positivt med andre, hvilket kan reducere konflikter og fremme et sundt undervisningsmiljø.

Et stort antal skoler markerer og forankrer deres trivselsarbejde. Ved at integrere trivsel i skolens kultur og daglige praksis, arbejder skolerne aktivt for at skabe et miljø, hvor eleverne føler sig trygge og støttede.

En betydelig andel af skolerne fokuserer på at identificere og modvirke negative dynamikker og værdier i fællesskaberne. Disse initiativer viser samfundsansvar ved at sikre, at skolens undervisningsmiljø fremmer positive værdier og relationer.

Mange skoler arbejder på at forebygge mistrivsel, der er direkte relateret til skolen. Disse indsatser understøtter samfundsansvar gennem proaktive skridt for at identificere og adressere faktorer, der kan føre til dårlig trivsel blandt eleverne, såsom mobning.

Flere skoler tager også skridt til at forebygge mistrivsel, der ikke er relateret til skolen, men som kan påvirke elevernes læring og trivsel. Der vises samfundsansvar ved at erkende, at faktorer uden for skolen kan have stor indflydelse på elevernes velbefindende.

Et betydeligt antal skoler fremmer digital dannelse og sikkerhed. Disse initiativer understøtter samfundsansvar ved at forberede eleverne på de digitale udfordringer, de møder i deres liv. Ved at lære eleverne om sikker og ansvarlig brug af teknologi, hjælper skolerne med at beskytte dem mod online risici og skabe en sund digital kultur.

Mange skoler samarbejder med andre forebyggende instanser, såsom sundhedsplejen og SSP. Skolerne viser samfundsansvar ved at skabe et netværk af støtte omkring eleverne. Ved at arbejde sammen med eksterne eksperter kan skolerne bedre adressere komplekse problemer og tilbyde omfattende støtte.

En del skoler arbejder på at forebygge brug af nikotin og rusmidler for at beskytte eleverne mod sundhedsskadelige vaner. Medlemsundersøgelsen tyder på, at flere skoler kunne arbejde med at fremme fysisk aktivitet og sunde madvaner. Dette vil understøtte samfundsansvar ved at tilskynde, at eleverne får den nødvendige motion for at opretholde deres fysiske og mentale sundhed, ligesom sunde spisevaner kan forebygge livsstilssygdomme og fremme velvære.

#6 Skolens fokus på rettigheder og konventioner

Samfundsløftet lyder:

“Vi har konkrete aktiviteter eller indsatser, der understøtter de grundlæggende rettigheder for alle.”

En betydelig del af medlemsskolerne arbejder på at skabe viden om rettigheder og konventioner. Disse initiativer understøtter samfundsansvar ved at sikre, at eleverne og skolens øvrige aktører er oplyste om de grundlæggende rettigheder, der beskytter dem. Ved at undervise i og fremme forståelse for bl.a. konventioner, herunder FN’s børnekonvention, bidrager skolerne til at skabe en bevidst og rettighedsorienteret kultur.

Flere skoler arbejder fokuseret på at fremme og efterleve rettigheder i deres kultur, processer og strukturer og ved at sikre, at skolen som institution respekterer og integrerer grundlæggende rettigheder i alle aspekter af driften. Dette kan inkludere politikker mod diskrimination og fremme af ligestilling.

Mange skoler tager konkrete initiativer for at forebygge og beskytte børn og unge mod krænkelse og mishandling. Disse initiativer understøtter samfundsansvar ved at sikre, at skolen er et sikkert sted for alle. Ved at have klare politikker og procedurer for at håndtere sådanne situationer, samt ved at uddanne elever og medarbejdere i, hvordan man identificerer og rapporterer overgreb og lignende, bidrager skolerne til at skabe et beskyttende miljø.

En stor del af skolerne arbejder på at øge elevernes medindflydelse og medinddragelse. Disse initiativer giver eleverne en stemme i beslutninger, der påvirker deres skoleliv. Ved at fremme elevdemokrati og aktiv deltagelse i skolens styreformer, lærer eleverne vigtige demokratiske værdier og færdigheder.

Medlemsundersøgelsen viser en solid indsats for at sikre viden om rettigheder blandt elever og skolens personale. Noget tyder dog på, at der er plads til et løft i bevidstgørelsen om skolefrihed og forældreretten samt i at styrke forældrenes medinddragelse og medindflydelse. Nogle skoler arbejder på at øge bevidstheden om skolefrihed og forældrerettigheder ved at informere forældre om deres grundlovssikrede ret til at vælge, hvordan deres børn skal undervises og opdrages (forældreretten og skolefriheden). Ved at tydeliggøre disse rettigheder kan skolerne understøtte et miljø, hvor forældre føler sig mere engagerede og ansvarlige for den frie og private skoleform og ikke mindst deres egne børns skole.

#7 Elevernes videre vej i uddannelsessystemet

Samfundsløftet lyder:

“Vi har konkrete aktiviteter eller indsatser, der understøtter kvalificerede uddannelsesvalg og fremmer, at eleverne går videre i uddannelse.”

En stor del af skolerne sikrer, at eleverne får praktiske erfaringer med forskellige fagområder, via samarbejder med virksomheder og uddannelsesinstitutioner. Dette giver eleverne et realistisk indblik i de muligheder, der venter dem. Ved at deltage i f.eks. praktikophold og projekter får eleverne værdifulde erfaringer, der hjælper dem med at træffe kvalificerede uddannelsesvalg.

Mange skoler arbejder med at koble elevernes selvbevidsthed om egne styrker til deres uddannelses- og jobvalg. Dette hjælper eleverne med at forstå, hvordan deres personlige egenskaber kan passe ind i forskellige karriereveje.

En betydelig del af skolerne har fokus på at give eleverne indsigt i forudsætningerne for erhvervsuddannelser. Disse initiativer viser samfundsansvar ved at fremme en bredere forståelse af de mange muligheder inden for erhvervsuddannelserne. Ved at tilbyde information, workshops og besøg på erhvervsskoler, hjælper skolerne eleverne med at overveje forskellige uddannelsesveje.

Mange skoler indtænker overgangen fra grundskole til ungdoms- og videregående uddannelser i deres fag og fagområder. Det understøtter samfundsansvar ved at forberede eleverne på de krav og forventninger, de vil møde i deres videre uddannelsesforløb.

En betydelig del af skolerne tilbyder særlig støtte til elever med udfordringer, herunder dem med særlige behov eller socioøkonomisk udsatte. Initiativerne understøtter samfundsansvar ved at sikre, at alle elever, uanset deres baggrund eller behov, har mulighed for at fortsætte deres uddannelse.

Medlemsundersøgelsen viser en stærk involvering i at tilbyde eleverne praktiske erfaringer inden for forskellige fagområder og i at knytte elevernes selvforståelse til deres fremtidige uddannelses- og karrierevalg. Derudover er der en høj grad af vejledning tilgængelig for alle elever omkring deres uddannelsesmuligheder. Næsten alle skoler tilbyder omfattende oplysning og vejledning til eleverne. Flere skoler bruger data om elevernes videre vej i uddannelsessystemet for at forbedre deres vejlednings- og støttetilbud. Ved at analysere data om elevernes valg, kan skolerne tilpasse og udvikle deres vejledning og støtte.

Til gengæld viser undersøgelsen, at kun en mindre del af skolerne har et tidligt fokus på elevernes videre vej i uddannelsessystemet. Der er også potentiale for at forbedre inddragelsen af forældre i uddannelsesvejledningen. En del skoler arbejder på at inddrage forældrene i uddannelses- og jobrelaterede aktiviteter. Dette kan hjælpe forældrene med at støtte deres børns beslutningsprocesser, men også til at fremme forældrenes egen viden om de forskellige uddannelser, der er.

Undersøgelsen viser også potentiale i at tage fat på problematikker omkring kønsstereotyper i uddannelses- og jobvalg. Møder med rollemodeller kan hjælpe med at nedbryde stereotyper og inspirere eleverne til at forfølge deres drømme, uanset deres baggrund.

Målet er vedvarende at gøre en positiv forskel

Medlemsundersøgelsen dokumenterer, at medlemsskolerne under Danmarks Private Skoler – grundskoler og gymnasier arbejder målrettet og engageret på at indfri de 7 samfundsløfter. Gennem en mangfoldighed af indsatser og aktiviteter viser skolerne deres vilje til at tage samfundsansvar og skabe positive forandringer både lokalt og globalt. Skolernes arbejde med bæredygtighed, rummelighed, fremtidige kompetencer, mangfoldighed, forebyggelse, rettigheder og uddannelsesfokus afspejler en helhedsorienteret tilgang til dannelse og uddannelse.

Medlemsskolerne forpligter sig ikke blot til at udvikle elevernes potentiale, men også til at fungere som aktive og ansvarlige medspillere i samfundet. Dette viser, at skoler og uddannelsesinstitutioner kan spille en central rolle i at forme fremtidens samfund gennem ansvarlige og bæredygtige handlinger. Det vigtigt, at skolerne fortsat udvikler indsatser og aktiviteter for at imødekomme nye udfordringer og behov.

Foreningen Danmarks Private Skoler har en væsentlig opgave i kontinuerligt at inspirere og motivere medlemsskolerne. Ved at fremme videndeling, erfaringsudveksling og innovative løsninger kan foreningen understøtte skolerne i deres bestræbelser på at leve op til de 7 samfundsløfter og dermed styrke medlemsskolernes positive indvirkning på samfundet.