Frihed er fundamentet for sektoren. Frihed til at skabe, frihed til at handle – og frihed til at tage ansvar. En frihed, der forpligter.
Fra Christiansborg lyder der i disse år mange ord om mere frihed til den offentlige skole. Der tales om en ny frihedsdagsorden og frisættelse af det offentlige skoletilbud. Danmarks Private Skoler hilser denne udvikling velkommen – men understreger, at friheden også skal gælde de frie og private skoler.

Frihed fra – frihed til
“Frihed er at kunne handle og tænke uden ydre tvang og med ansvar for egne handlinger og respekten for andres frihed.” Nogenlunde sådan kan én blandt mange definitioner på frihedsbegrebet lyde. Frihed er også “retten og muligheden til at udnytte ens potentiale og forfølge de mål og ønsker, man måtte have – herunder indflydelse på eget liv.”
De to definitioner har rødder i det, der kaldes for henholdsvis et negativt og et positivt frihedsbegreb. Det er ikke mere abstrakt, end at det meget fint indrammer både den brede frie skoleverden og den enkelte frie og private skole.
Frihed handler om at have frihed fra noget: Frihed fra ydre tvang, snærende statslig indblanding og ensretning. Frihed handler også om frihed til noget: Frihed til at skabe den skole, der udspringer af de drømme og mål, som formuleres i den enkelte skoles fællesskab og værdigrundlag.
Friheden har altså to sider: Den er både en frihed fra unødvendig styring – og en frihed til at udleve værdier, holdninger og pædagogik i praksis.
Det er ikke tilstrækkeligt, at de frie og private skoler blot eksisterer. Det er afgørende, at hver skole kan skabe sig selv – med et skoletilbud, der er forankret i netop dens egne værdier, holdninger og pædagogiske fundament.
Det er frihed.
Frihedens forpligtelse
Ingen skoler – og ingen mennesker – lever i et vakuum eller på hver sin øde ø. Frihed kræver ansvar. De frie og private skoler har frihed til at skabe deres egen retning, men også pligt til at handle med omtanke og respekt for andre. Friheden forpligter – over for elever, forældre og det samfund, skolen er en del af.
Danmarks Private Skoler arbejder for, at friheden omsættes i handlinger, der har reel værdi: Indsatser for trivsel, fællesskab, klima, mangfoldighed og social ansvarlighed. Det kommer til udtryk i Kodeks og de 7 samfundsløfter, der er klare pejlemærker for, hvordan frihed skal bruges i praksis.
Reformer kræver respekt for forskellighed
De seneste års politiske fokus på frihed til folkeskolen — herunder reformen Folkeskolens Kvalitetsprogram — vidner om en vilje til at styrke det offentlige skoletilbud. Ligeledes viser ungdomsuddannelsesreformen med epx gode og inspirerende takter, som også kan give nye muligheder for de frie og private gymnasier. Danmarks Private Skoler anerkender og glæder sig over frihedsdagsordenen. Men nye aftaler og reformer forpligter samtidig til at sikre, at de frie og private skolers rammer er tidssvarende — og beskyttet mod utilsigtede indskrænkninger.
Danmarks Private Skoler arbejder målrettet for at identificere administrative barrierer, unødvendige begrænsninger og skjulte effekter, der kan indskrænke medlemsskolernes frihedsgrader. Tiltag, der umiddelbart kun retter sig mod den offentlige skole, kan i praksis få afledte konsekvenser for de frie skoler. Her er det en kerneopgave at handle rettidigt, løfte problemerne politisk og sikre, at forskellighed og mangfoldighed ikke forsvinder i ensretning.
De seneste år har der særligt været brug for en skærpet indsats mod administrative tiltag fra Børne- og Undervisningsministeriet, der direkte eller indirekte indskrænker skolernes muligheder. Nogle regler har været målrettet de frie skoler, andre er opstået som utilsigtede konsekvenser af reformer og aftaler – for eksempel initiativer i forlængelse af frihedsdagsordenen for folkeskolen.
Danmarks Private Skoler fastholder, at reel frihed forudsætter respekt fra staten og vilje til løbende at ajourføre lovgivningen, så medlemsskolerne kan forblive et reelt, mangfoldigt alternativ til de offentlige grundskoler og ungdomsuddannelser.
Frihed i praksis – ikke kun på papir
Danmarks Private Skoler fører en løbende dialog med Folketingets ordførere og samarbejder bredt med organisationer, der deler forståelsen for skolernes rolle. Dokumentationen af skolernes værdi er en vigtig del af arbejdet: Konkret praksis, lokale initiativer og hverdagsfortællinger viser, hvordan friheden forvaltes med ansvar.
Frihed er ikke kun et princip i en lovtekst. Frihed er en ramme for handling – og en forpligtelse, der skal forsvares og fornyes. Danmarks Private Skoler fastholder, at en reel frihed kræver politisk vilje, klare rettigheder og tidssvarende love.
Frihed til at være forskellige. Frihed til at tage ansvar. Frihed til at være en skoleform, der udvikler sig sammen med samfundet – til gavn for elever, forældre og fællesskaber i hele Danmark.
