Årsberetning 2025 er samlet set et udtryk for et fællesskab i bevægelse – og et fællesskab med retning. Den indrammer og giver perspektiv på et år, hvor de frie og private grundskoler og gymnasier har stået over for både kendte og nye udfordringer, men med en forankring i noget fast og fælles.
Vi lever i en verden præget af kriser, kompleksitet og uforudsigelighed. Øgede krav til skolerne, skiftende lovgivning, global uro og lokal usikkerhed stiller store krav til vores evne til at navigere – og samtidig fastholde både frihed, ansvar og retning. I en sådan virkelighed har værdier aldrig været vigtigere. Værdierne skal ikke bare kunne mærkes i skolernes hverdag. De skal give os fast grund under fødderne, sætte rammer og udpege retningen.

Foreningens formål, vision og mission
Foreningens formål er klart: At beskytte og fremme de frie og private skolers rettigheder og frihed. Foreningens vision er et samfund, hvor skoler med forskellige værdigrundlag og undervisningsformer ikke blot tåles, men værdsættes og styrkes. Hvor de frie og private skolers bidrag til uddannelse, dannelse og samfundsansvar er bredt anerkendt. Missionen er derfor at repræsentere skolernes interesser, at oplyse om skolernes betydning og støtte medlemsskolerne i deres arbejde.
Fem kernebegreber som strategisk kompas
Den strategiske ramme for dette arbejde udgøres af fem centrale kernebegreber – friheden, traditionen, ambitionen, ansvaret og værdierne – som tilsammen udgør den værdimæssige røde tråd. Friheden er vores grundvilkår; uden frihed, ingen frie skoler. Traditionen er vores skoleforms historiske arv, herunder også vores evne til at udvikle os – at være skole til tiden og skole til fremtiden. Ambitionen samler os om målet: At alle elever skal blive så dygtige og livsduelige som muligt, uanset deres udgangspunkt. Ansvaret peger udad og forpligter os til at være relevante, legitime og aktive samfundsaktører. Og værdierne – de udgør kernen i skolernes identitet, det der gør os forskellige og samtidig samler os.
Kodeks og samfundsløfterne som fælles sag
Som konkret ramme har foreningen udviklet – og medlemsskolerne vedtaget – Kodeks – de 7 samfundsløfter. Det er ikke kun en ambition, men en forpligtelse: At bidrage til samfundet, skabe rummelige læringsmiljøer, forberede eleverne på fremtiden, fremme social mobilitet gennem tilgængelige skoletilbud for alle børn og unge, forebygge problemer med tidlig indsats, styrke forståelsen for rettigheder og understøtte elevernes videre vej i uddannelse. De 7 samfundsløfter skal ikke kun leve som centrale, strategiske pejlemærker i foreningens overordnede arbejde, men skal også omsættes og give mening på den enkelte skole – i dens konkrete hverdag, kontekst og kultur.
Udviklingstendenser og udfordringer i 2025
Beretningens artikler kredser om centrale bevægelser og tendenser, der former vilkårene for skolerne i 2025 og frem. Flere igangværende og varslede reformer peger på, at både strukturer og frihedsgrader i uddannelsessystemet er i forandring. Samtidig kalder relationen til tilsynsmyndighederne på fortsat opmærksomhed – for at sikre, at ønsket om kvalitet og dokumentation ikke glider over i ensretning. Der er også et stigende fokus på elever med særlige behov, hvor praksis og rammer fortsat rummer uafklarede spørgsmål. Endvidere mærkes en øget forventning til skolernes transparens og evne til at dokumentere en samfundsansvarlig praksis, hvilket udfordrer skolerne til både at kunne beskrive deres bidrag og gøre det synligt i en form, der er legitim og troværdig. Og med kommunal- og folketingsvalg forude åbner sig en politisk scene, hvor balancen mellem mulighed og risiko kræver nærvær og en tydelig stemme – både lokalt, nationalt og i de rum, hvor sektoren møder beslutningstagere og offentlighed.
Årsberetningen som inspiration og invitation
Denne årsberetning er derfor ikke bare en oversigt over årets aktiviteter. Den er et fælles billede på det strategiske og værdimæssige grundlag, vi står på – og den vej, vi går sammen. Vi har ikke valgt den letteste vej. Vi har valgt frihedens, ansvarlighedens og forskellighedens vej. I 2025 har den aldrig været vigtigere. Artiklerne i beretningen kan læses samlet eller enkeltvis og omhandler udvalgte emner, som foreningen har haft særligt fokus på i det forgangne år. Det er håbet, at de ikke blot informerer, men også kan tjene som afsæt for videre refleksion og samtale i skolens hverdag. Måske kan de endda føre til nye initiativer og lokale tiltag, der styrker både skolens selvforståelse og ståsted i tid, hvor meget er i bevægelse.
