Logo hvid paa blaa Facebook Mynewsdesk
 

Demokratisk deltagelse: ”Vi besluttede at redde kroen”

    9. februar 2018
  • fb
  • tw
  • li
  • em
  • International undersøgelse viser, at danske unge indtager førstepladsen, når det handler om viden om demokrati, politik og samfundsforhold. Til gengæld bruger danske elever ikke deres viden til at deltage aktivt i demokratietPolitisk engagement mangler der dog ikke hos 3.a. på Skanderborg Realskole, der har henvendt sig både til lokalavisen, til kommunen og til Slots- og Kulturstyrelsen i bestræbelserne på at bevare en historisk bygning.

    Et flertal i Skanderborg byråd vil affrede ”Munkekroen” i byens hovedgade, så den kan rives ned. Det har fået eleverne fra Skanderborg Realskole til tasterne for at skrive læserbreve. 

    Eleverne fra 3.a forklarer: ”Vi blev rigtig kede af det og sure. Vi vil gerne bo i en by med en lang spændende historie. Er den først ødelagt, kan den ikke bygges op igen. Vi talte i munden på hinanden, og vi besluttede at redde kroen. Kroen fortæller jo, hvor lang en historie vores by har.”

    Det har gjort indtryk

    Eleverne har fået offentliggjort deres synspunkt i den lokale avis, og det er blevet bemærket af politikerne: ”Det gør indtryk, da jeg så læserbrevet fra skoleeleverne Anna og Maria fra 3. klasse, der mener, vi skal bevare Munkekroen, fordi det er vigtigt, at vi fortsat kan opleve Skanderborgs historie i byen. Derfor er det med vemod, at vi vedtager en affredning,” siger Birthe M. Andersen (V) til Ugebladet Skanderborg.

    Jørgen Lorenzen, fra den lokale museumsforening, var glad for elevernes initiativ. Eleverne fra 3.a fortæller: ”Vi var så heldige, at et af vores læserbreve kom med i Ugebladet. Et par dage efter ringede Jørgen Lorenzen. Han ville gerne på besøg, og han fortalte hvad Museumsforeningen havde gjort. Han var glad for, at vi havde sendt brevene, og han roste, at vi er interesserede i vores bys lange historie.”

    Vi holder en fest, hvis kroen bliver reddet

    Eleverne håber, at deres bestræbelser for at bevare Munkekroen har den ønskede effekt: ”Vi er rigtig glade for vores by, så selvfølgelig betyder historien noget, meget mere end penge. Nu er vi rigtig spændte, vi holder en fest, hvis kroen bliver reddet!”, understreger eleverne i 3. klasse.

    Måske bliver det ikke til fest i denne omgang, men eleverne i 3.a har arbejdet med demokratisk deltagelse med det formål at gøre eleverne bevidste om, at de har ret til indflydelse, give dem erfaringer med at udøve denne indflydelse og træne deres demokratiske handlekompetencer.


    Demokrati under udvikling #sætditaftryk
    Demokratisk deltagelse er et af de temaer, under kampagnen ’Demokrati under udvikling’, hvortil findes målrettede undervisningsmaterialer til grundskolens indskoling, mellemtrin og udskoling samt til gymnasier, erhvervsskoler m.fl.
    Kampagnen løber i hele 2018 med en særlig temauge i uge 12.
    På sitet http://duu.dk/ findes materialer og aktiviteter, der understøtter arbejdet med fællesskab, demokrati og medborgerskab i den faglige undervisning. Derudover findes redskaber, der kan understøtte elevernes kritiske refleksion og kompetencer til at handle demokratisk.
    3.a. på Skanderborg Realskole, der har henvendt sig både til lokalavisen, til kommunen og til Slots- og Kulturstyrelsen i bestræbelserne på at bevare en historisk bygning.
    Bliver der også arbejdet med fællesskab, demokrati og medborgerskb på jeres skole? Så send os historien.

    #sætditaftryk