Logo hvid paa blaa Facebook Mynewsdesk
 

Analyse: Fra ikke-parat til parat

    22. juni 2017
  • fb
  • tw
  • li
  • em
  • Ny undersøgelse viser, at knap halvdelen af alle ikke-uddannelsesparate elever i 8. klasse et år senere i 9. klasse bliver vurderet til at være uddannelsesparate. En stor del af elevernes udvikling fra ikke-uddannelsesparat til uddannelsesparat kan tilskrives arbejdet ude på skolerne.

    Undervisningsministeriet har i samarbejde med Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) fulgt implementeringen af uddannelsesparathedsvurderingen i 8. klasse og undersøgt betydningen af de indsatser, som skoler og Ungdommens Uddannelsesvejledning har sat i værk for ikke-uddannelsesparate elever.

    Analysen viser, at knap halvdelen af de ikke-uddannelsesparate elever bliver erklæret uddannelsesparate fra 8. til 9. klasse, og at de undersøgte faktorer, som både omfatte skolernes indsats og elevernes sociodemografiske baggrund, er signifikant forbundet med uddannelsesparathedsvurderingen i 8. og 9. klasse.

    Undersøgelsen peger desuden på, at en stor del af elevernes udvikling fra ikke-uddannelsesparat til uddannelsesparat kan tilskrives arbejdet ude på skolerne. Både skolernes indsatser med at løfte de ikke-parate elever og skolernes forskellige praksis i forhold til brugen af UPV er afgørende for udviklingen.

    Læs rapporten 'Fra ikke-parat til parat' (pdf)