Logo hvid paa blaa Facebook Mynewsdesk
 

Hvordan har eleverne i 9. klasse 2016 klaret prøverne?

    15. december 2016
  • fb
  • tw
  • li
  • em
  • Hvordan har eleverne i 9. klasse 2016 klaret prøverne? Undervisningsministeriet har nu fremlagt tallene.

    Sammenhængen mellem elevernes karakterer fra 9.-klasseprøverne i 2016 og elevernes socioøkonomiske baggrund er også beregnet. De socioøkonomiske referencer viser, hvordan eleverne klarer sig ud fra deres forældres indkomst, uddannelse og jobsituation og elevernes køn og herkomst. Skoler kan bruge resultaterne til at følge, hvorvidt de formår at løfte eleverne, fordi beregningerne tager højde for en række af de socioøkonomiske forskelle, der er blandt eleverne. Læs mere om den socioøkonomisk reference for grundskolekarakterer.

    Alle kommuner og hele landet

    Andel elever med mindst 2 i dansk og mat, alle kommuner

    Andel elever, der har aflagt alle prøver i 9. klasse, alle kommuner

    Karaktergennemsnit, bundne prøvefag, alle kommuner

    Socioøkonomiske reference, alle kommuner

    Obligatoriske indikatorer, én kommune og skoler i kommunen

    Andel elever med mindst 2 i dansk og mat

    Karaktergennemsnit, bundne prøvefag

    Karaktergennemsnit, dansk

    Karaktergennemsnit, matematik

    Socioøkonomiske reference

    Øvrige indikatorer, én kommune og skoler i kommunen

    Andel elever, der har aflagt alle prøver

    Fakta om socioøkonomiske baggrundsvariable

    Beregningen af de socioøkonomiske referencer er baseret på oplysninger på individniveau. Karakterdataene er baseret på indberetninger til Styrelsen for It og Læring (STIL), mens alle oplysningerne vedrørende elevens baggrundsforhold er hentet fra registre hos Danmarks Statistik.

    Baggrundsoplysningerne er:

    Elevens køn

    Elevens alder

    Elevens herkomst

    Forældrenes højeste fuldførte uddannelse

    Forældrenes bruttoindkomst

    Faderens og moderens arbejdsmarkedsstatus

    Faderens og moderens ledighedsgrad

    Antal børn i familien og placering i søskendeflokken

    Familietype

    Hvis man betragter resultater på skoletype, ser man, at eleverne på de frie grundskoler (frie- og private grundskoler) klarer sig bedre.

    Karaktergennemsnittet for de bundne prøvefag på de frie grundskoler er 7,8. Til sammenligning er det 7,0 for folkeskolen og 6,7 for efterskolerne.

    Hvis man ser på andelen af elever, der mindst har fået karakteren 2 i både dansk og matematik er fordelingen sådan, at det i efterskolerne er 89,6 % af eleverne, i folkeskolen 90,7 og i de frie grundskoler 94,9.