Logo hvid paa blaa Facebook Mynewsdesk
 

Kampagne om it-sikkerhed for børn og unge

    8. november 2018
  • fb
  • tw
  • li
  • em
  • UVM lancerer i dag kampagnen Mind Me – Mit liv, mine data

    Mind Me-kampagnens formål at øge børn og unges  viden og bevidsthed om mulige faldgruber ved adfærd på internettet og sociale medier.

    Mind Me-kampagnen er særligt målrettet de 13-19-årige. Den bæres i høj grad af de unge selv, da den bl.a. vil bygge på unges historier og erfaringer med it-sikkerhed gennem en YouTube-konkurrence. Kampagnen vil også involvere film, et nyt kampagne-site (Mindme.stil.dk) og forskellige tiltag på Instagram og YouTube. Formålet er at få de unge til at reflektere over, hvor deres data ender.

    Kampagnen går i luften i dag og løber frem til skolernes juleferie.

    En undersøgelse foretaget af Epinion for Undervisningsministeriet viser at

    • 76% af de unge mellem 12 og 25 år vurderer, at de har kontrol over oplysninger, de deler på nettet.
    • Over 40% af de unge svarer, at de ikke kender indholdet eller ikke har hørt om regler og lovgivning, som kan beskytte dem på internettet og sociale medier.
    • 50% af de unge svarer, at de enten ikke ved eller ikke bekymrer sig om, at de efterlader digitale spor på nettet, som eksempelvis virksomheder kan bruge.

     

    Se Epinions undersøgelse 'Styrkelse af dataetik og it-sikkerhed på undervisningsområdet' (pdf)

    Arkiv