Logo hvid paa blaa Facebook Mynewsdesk
 

Landets frie grundskoler løfter eleverne mest

    21. marts 2017
  • fb
  • tw
  • li
  • em
  • CEPOS har igen undersøgt folkeskolers, frie grundskolers og efterskolers undervisningseffekt. De private skoler gør det godt.

    Undervisningseffekten er et mål for skolernes evne til at løfte eleverne fagligt set i forhold til de præstationer, man kan forvente, hvis man ser på elevernes socioøkonomiske baggrund. CEPOS-analysen er baseret på tal fra Danmarks Statistik og Undervisningsministeriet.

    Forskningschef fra CEPOS, Henning Christoffersen, udtaler til Berlingske: ”Vi kan se, at der er en klar forskel mellem landets skoler, og nogle løfter eleverne markant stærkere end andre."

    Elever på frie grundskoler opnår i gennemsnit 0,2 karakterpoint mere end elever på folkeskoler, når der er justeret for elevernes socioøkonomiske baggrund. Efterskoleelever opnår i gennemsnit 0,3 karakterpoint mindre end eleverne i folkeskolen.

    Lister over danske skolers evne til at løfte eleverne kan ses på CEPOS´s hjemmeside.

    Arkiv