Logo hvid paa blaa Facebook Mynewsdesk
 

Mange elever mangler kompetencer i problemløsning

    1. april 2014
  • fb
  • tw
  • li
  • em
  • Danske elever i grundskolen er middelgode problemløsere

    I 2012 fik eleverne, der deltog i PISA-undersøgelsen, også testet deres kompetencer i problemløsning.

    Testen har fokuseret på elevernes generelle evne til at ræsonnere og styre problemløsningsprocesser samt på deres vilje til at gøre det. En del af testens problemløsningsopgaver er interaktive og giver dermed mulighed for at registrere, hvordan eleven har grebet opgaven an, hvilke informationer eleven har anvendt, hvor lang tid eleven har brugt på de enkelte dele osv.

    Ifølge undersøgelsen mangler lidt over 20 procent af eleverne i Danmark funktionelle kompetencer i problemløsning. Det betyder, at de viser problemløsningskompetencer, der gør det vanskeligt for dem at deltage effektivt og produktivt i et moderne samfund.

    Gennemsnittet i OECD er 21 procent. I Danmark er knap 9 procent af eleverne meget dygtige til problemløsning, hvilket er en smule færre end OECD’s gennemsnit, der er på lidt over 11 procent.

    Læs mere på UVMs hjemmside

     







    Ifølge undersøgelsen mangler lidt over 20 procent af eleverne i Danmark funktionelle kompetencer i problemløsning.

    Arkiv