Logo hvid paa blaa Facebook Mynewsdesk
 

Positiv effekt på elevernes læring, når skoleledelsen rykker helt tæt på

    25. maj 2014
  • fb
  • tw
  • li
  • em
  • Det har en positiv effekt på elevernes læring, når skoleledelsen rykker helt tæt på læringssituationen og engagerer sig i undervisningen. Det viser en ny forskningskortlægning.

    Forskningskortlægningen ”Pædagogisk ledelse” viser blandt andet, at pædagogisk ledelse udøves mest effektivt, når skoleledere sætter fokus på løbende at udvikle skolens professionelle kapacitet ved fx at opkvalificere lærernes evner. Derudover kan elevernes faglige resultater blive styrket, når skolelederen rykker helt tæt på læringssituationen og involverer sig i udviklingen af undervisningens indhold, metoder og praksis.

    Forskningskortlægningen samler resultaterne af nationale og internationale undersøgelser om pædagogisk ledelse af høj kvalitet, og på den baggrund præsenterer rapporten en række metoder, redskaber og indsatser, der har en positiv effekt på elevernes læring.

    Forskningskortlægningen fokuserer på i alt fem temaer, der hver især repræsenterer forskellige dimensioner af pædagogisk ledelse. De fem temaer er:

    • Udvikling af skolens professionelle kapacitet
    • Organisering af den samarbejdende skole
    • Læringskultur og faglig progression
    • Skolelederens rolle i udviklingen af undervisningspraksis
    • Evalueringskultur

    Der vil på baggrund af forskningskortlægningen blive udarbejdet en praksisrettet publikation, som vil blive offentliggjort i juni 2014.

    Kilde: UVM







    Arkiv