Logo hvid paa blaa Facebook Mynewsdesk
 

Skolens mangfoldighed

  • fb
  • tw
  • li
  • em
  • Rummelighed og resultater uden kant

    Vi har konkrete aktiviteter eller indsatser, der understøtter optag og udvikling af alle børn og unge, uanset social baggrund.

    Vi kan aktivere værdien ”samfundsansvar” ved at sætte fokus på, at skolens tilbud om uddannelse og dannelse er for alle dem, der kan tilslutte sig skolens tilbud, herunder naturligvis skolens formål og værdigrundlag. Elevens sociale eller socio­økonomiske baggrund skal ikke i sig selv være en hindring for at gå på vores skoler.

     

    Herlufsholm: Både skolen og eleverne skal være med til at gøre en forskel

    Skoler kan aktivere samfundsansvar ved at have indsatser og aktiviteter målrettet det fællesskab, de er en del eller ved at gøre en positiv forskel for enkelte individer eller fællesskaber i skolen.

    Herlufsholm Skole og Gods har valgt at gøre begge dele.

    Den traditionsrige Herlufsholm Skole har en ambition om at uddanne unge mennesker, der kan tage ansvar og gøre en forskel i samfundet. Skolen sætter nu yderligere fokus på social dannelse og vil samtidig give flere unge muligheden for at tage en ungdomsuddannelse hos dem. Derfor tilbyder skolen et fuldt betalt 3-årigt ophold til unge, hvis forældre ikke har råd.

    Læs i artiklen, hvordan Herlufsholm mener, at skolen selv og eleverne skal være med til at gøre en forskel.

     

    Nørre Aaby Realskole: Alle skal have råd

    ”Frk. Ellas Portemonnæ” er navnet på støtteforeningen på den frie og private Nørre Aaby Realskole. Den er opkaldt efter skolens grundlægger Frk. Ella Jørgensen. Næsten alle skolens forældre er medlemmer, og i fællesskab sørger de for, at alle har råd til lejrskoleophold, skolepenge og elektronisk udstyr.

    Læs mere her.

     

    Skt. Knuds Skole understøtter skolens kulturelle mangfoldighed med nyt fag

    Skt. Knuds Skole, en fri og privat grundskole i Aarhus, har oprettet faget ”sprog i spil”, der skal understøtte den kulturelle mangfoldighed på skolen, og udvide og udvikle elevernes ordforråd og begrebsverden.  Skolens kulturelle mangfoldighed skal forstås, at der er elever med forskellige etniciteter og fra forskellige kulturer, men også elever fra mange forskellige socioøkonomiske samfundslag. Det kan udfordre eleverne, når de derhjemme skal sætte ord på oplevelser fra skolen og vice versa.

    Læs mere her.

     

    Ringe Kost- og Realskole: "At blive anbragt på kostskolen er helt klart det bedste valg, jeg har truffet!"

    Ringe Kost- og Realskole er en del af de frie og private skoler, der er målrettet børn med sociale og faglige udfordringer, herunder anbragte børn. En af de tidligere elever siger: ”Kostskolens personale fik mig – med deres støtte og omsorg – til at tro på mig selv, og jeg blev derfor bedre fagligt og socialt. Kostskolen gav mig sikkerhed og mulighed for at genskabe tilliden til andre mennesker. Jeg blev mere moden og klædt godt på til verden udenfor. Jeg går nu på hf, hvilket ikke havde været muligt uden kostskolens hjælp.”

    Læs mere her.